حدود عرفات بيرون رود و پس از آن نادم
شود و برگردد و تا غروب توقف كند چيزى بر او نيست بنابر اقوى، لكن احتياط در كفاره
است به يك شتر، و همچنين اگر بدون آنكه پشيمان شود از كار خود، براى حاجتى برگردد
لكن بعد از رسيدن با قصد قربت توقف كند چيزى بر او نيست.
[965] م- اگر در فرض سابق مراجعت نكرد كفاره آن
يك شتر است كه بايد در راه خدا قربانى كند هرجا بخواهد، و احتياط مستحب آن است كه
در مكّه قربانى كند، و اگر متمكّن از قربانى نباشد هيجده روز روزه بگيرد، و احتياط
مستحب آن است كه پشت سرهم روزه بگيرد.
[966] م- اگر سهواً كوچ كرد و بيرون رفت، پس اگر
يادش آمد بايد مراجعت كند و اگر مراجعت نكرد گناهكار است، لكن كفاره ندارد بنابر
اقوى، گرچه احوط[1] است و اگر يادش نيامد چيزى بر
او نيست.
[967] م- اگر كسى از روى ندانستن مسأله، آنچه ذكر
شد بكند، حكم او حكم كسى است كه سهواً كرده است.
[968] م- اگر كسى بواسطه عذرى، مثل فراموشى[2]
و تنگى وقت و مثل آن، از ظهر نهم تا غروب شرعى در عرفات نباشد و هيچ جزئى از زمان
را درك نكند، كافى است كه مقدارى از شب عيد را هرچند اندك باشد در عرفات باشد و
اين زمان را وقت اضطرارى عرفه مىگويند.