[641] م- اگر در حال طواف در اثر فشار و ازدحام جمعيت پشت به خانه شود و
قسمتى از طواف به اين صورت انجام گيرد يا در اثر فشار جمعيت، شخص را مقدارى جلو
ببرند بايد مقدارى از طواف كه پشت به خانه يا بدون اختيار بوده، اعاده شود و اگر نمىتواند
برگردد با جمعيت بدون قصد طواف برود تا بجايى كه بايد از آنجا طواف را اعاده كند
برسد و از آنجا تدارك نمايد.[1]
[642] م- اگر حاجى در حال طواف، پول خمس نداده
همراه داشته باشد طوافش اشكال پيدا نمىكند.
[643] م- اگر كسى پس از انجام اعمال حج تمتع
فهميد كه در طواف عمره يا حج چند شوط از هفت شوط را از داخل حجر اسماعيل دور زده،
حج او صحيح است و بايد طواف را اعاده[2]
كند.
[1]- همانگونه كه گذشت
مىتواند بدون قصد طواف تا حجر الاسود برود و آن شوط را اعاده كند و نمىتواند
بدون قصد طواف برود تا جايى كه طوافش نادرست بوده است و از آنجا اعاده نمايد.
[2]- و احوط انجا م طواف به
نيت اعم از اكمال آنچه از دورها داخل حجر شده است و طواف مستقل و همچنين احوط
اعاده بقيه اعمال مترتب بر طواف حج مىباشد اگر ماه ذى الحجه باقى باشد و در غير
اين صورت اعاده طواف كافى است و چنانچه اين امر در طواف حج و قبل از اتمام سعى
باشد بر مىگردد و همان عددى را كه داخل حجر دور زده است تكرار مىكند و سپس سعى
را كامل مىكند و چنانچه پس از برگشت به شهرش باشد بايد نايب بگيرد كه از طرف وى
طواف را با نيت ذكر شده انجام دهد و در اين مطلب فرقى ميان سهو و جهل نيست.