اگر بزرگ باشد يك گاو كفاره بدهد و اگر
كوچك باشد يك گوسفند.[1]
[475] م- اگر بعض درخت را قطع كند اقوى آن است كه
قيمت آن را كفاره بدهد.
[476] م- در قطع گياهها كفاره نيست بجز استغفار.
[477] م- جايز است كه شتر خود را بگذراد كه علف
بخورد ولى خودش براى او قطع نكند.
[478] م- آنچه ذكر شد از قطع درخت و گياه حرم
مختص به محرم نيست بلكه براى همه كس ثابت است.
[479] م- اگر بنحو متعارف راه برود و گياهى از
راه رفتن او قطع شود اشكالى ندارد.
[480] م- بيست و چهارم- سلاح در برداشتن
بنابر احوط[2] مثل شمشير و نيزه و تفنگ و
هرچه از آلات جنگ باشد مگر براى ضرورت و مكروه است سلاح را همراه بردارد[3]
در صورتى كه به تن او نباشد اگر ظاهر باشد و احوط ترك آن است.
[1]- كفاره كندن درخت از
بيخ، قيمت همان درخت است و كفاره قطع مقدارى از آن قيمت همان مقدار است و كندن علف
يا قطع آن كفاره ندارد.
[2]- اگر دربرداشتن به نحو
پوشيدن باشد و احتياطاً در صورت علم و عمد و نبودن ضرورت و يا خوف از دشمن و غيره
يك گوسفند كفاره لازم است.
[3]- اين حكم نسبت به محرم
نيست بلكه نسبت به دخول در حرم است.