نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس جلد : 1 صفحه : 419
نيست ترك احتياط متقدّم، يعنى ذكر صيغه خلع و
طلاق هر دو را با يكديگر ترك نمايد.
1832-
اگر شوهر خود بخواهد صيغه طلاق مبارات را بخواند چنانچه مثلًا اسم زن فاطمه باشد
بايد بگويد: «بارَأْتُ زَوْجَتي فاطِمَةَ عَلى هذَا الْمِقْدارِ مِنْ مَهْرِها
فَهِيَ طالِقٌ»؛ و اگر ديگرى را وكيل كند وكيل بايد بگويد: «بارَأْتُ زَوْجَةَ
مُوَكِّلي فاطِمَةَ عَلى هذَا الْمِقْدارِ مِنْ مَهْرِها فَهِيَ طالِقٌ»؛ و در
هر دو صورت اگر به جاى كلمه «عَلى هذَا الْمِقْدارِ» بگويد: «مِنْ مَهْرِها»
اشكال ندارد و اگر مالى كه زن بخشيده از مهر نباشد بايد بجاى «عَلى هذَا
الْمِقْدارِ مِنْ مَهْرِها» بگويد:
«عَلى
مَا بَذَلَتْ».
1833-
مبارات بايد با لفظ طلاق انجام شود و بدون لفظ طلاق اجماعاً صحيح نيست. 1834- صيغه
طلاق خلع و مبارات بايد به عربى صحيح خوانده شود؛ ولى اگر زن براى آنكه مال خود را
به شوهر ببخشد، مثلًا به فارسى بگويد: براى طلاق فلان مال را به تو بخشيدم و شوهر
هم قبول كند و بعد صيغه طلاق را جارى نمايد، اشكال ندارد.
چهارم-
شروط طلاق:
1835-
شروط طلاق عبارتند از: 1- بلوغ، 2- عقل، 3- اختيار، 4- قصد، 5- زوجه با عقد دائم
همسر زوج باشد، 6- زوجه مورد طلاق معيّن باشد، 7- حضور دو مرد عادل، 8- طلاق زوجه
در حال پاكى از حيض و نفاس واقع شود، 9- گذشت سه ماه از زمان مواقعه در مسترابه،
10- صيغه طلاق با لفظ عربى صحيح و كلمه «طالق» خوانده شود، 11- قصد انشاء، 12-
تنجّز، 13- بعد از طلاق منافى آن ذكر نگردد.
1836-
طلاق زوجه در حال حيض يا نفاس باطل است مگر در سه صورت: 1- شوهرش بعد از ازدواج با
او نزديكى نكرده باشد، 2- زوجه حامله باشد و اگر معلوم نباشد حامله است و شوهر در
حال حيض طلاقش بدهد، بعد بفهمد كه حامله بوده، احتياط مستحب آن است كه دوباره او
را طلاق بدهد، 3- مرد بخاطر غائب بودن يا عذر ديگر نظير زندانى بودن نتواند بفهمد
كه از خون حيض و نفاس پاك است يا نه.
1837-
اگر زوج با همسرش كه از حيض و نفاس پاك است، نزديكى كند و بخواهد طلاقش
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس جلد : 1 صفحه : 419