responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 365

1590- خوردن مَسوخ- حيواناتى كه در زمانهاى گذشته انسان بوده‌اند و بر اثر عصيان و نافرمانى از حق تعالى و به مشيّت ذات أقدس او، تغيير شكل داده شده‌اند، مانند فيل، ميمون، خرس و ...- حرام است.

1591- خوردن گوشت خَزّ، سنجاب، فَنَك،[1] قورباغه، خرچنگ، و نيز خوردن گوشت سنگ پشت، سمور، عظاءة،[2] لُحَكه‌[3] و وَبْر حرام است.

1592- منظور از درندگان حيوانات چهارپايى است كه حيوان ديگر را شكار كرده و مى‌درند، و نشان درنده بودنشان داشتن چنگال و دندان نيش است، چه قوى باشند مانند شير، پلنگ، ببر، گرگ، و چه ضعيف باشند مانند روباه، گربه و حتى كفتار و شغال.

سوم- مرغان و پرندگان:

1593- از ميان انواع مرغها اصناف كبوتر از قبيل قُمرى، دُباسى،[4] وَرَشان،[5] قطاة،[6] كبك، طيهوج،[7] كروان،[8] حُبارى،[9] كُركى،[10] و اصناف مرغهاى خانگى و اصناف همه‌


[1] - فَنَك گونه‌اى روباه كوچك اندام است كه آن را روباه خال‌دار نيز مى‌نامند، و قدش كوتاه و پوستش قرمز است و پوستش داراى‌موهايى است كه انتهاى آنها سفيد مى‌باشد، و در نواحى تركستان از آن پوستينهاى قيمتى تهيه مى‌كنند.

[2] - عَظاءة جانورى است بزرگتر از چَلپاسه.

[3] - به نقل جوهرى از ابن سكّيت، لُحَكه جانور كوچكى است شبيه چَلپاسه، اما دمش مانند آن دراز نيست و پايش در بدن پنهان است.

[4] - دُباسى كبوترى است سرخ رنگ.

[5] - ورشان كبوترى است سفيد رنگ.

[6] - قطاة پرنده‌اى است به اندازه كبوتر كه در فارسى اسفرود و سنگ خواره ناميده مى‌شود.

[7] - طيهوج پرنده‌اى كه داراى پاهاى بلند و گردنى دراز است و از پرندگان آبى محسوب مى‌شود.

[8] - كروان پرنده‌اى از دسته پا بلندان است، كه در حدود دوازده گونه از آن در سراسر كره زمين مى‌زيستند، اين پرنده داراى جثه‌اى متوسط به اندازه يك سار است و رنگ پرهايش زرد مخلوط با خرمايى و خاكسترى است.

[9] - حُبارى پرنده‌اى است از دسته پا بلندان، كه در نواحى صحرائى و كويرى آسيا و اروپا و آفريقا پراكنده است، و جثه‌اى بزرگ بقدر بوقلمون دارد و رنگ پرهايش زرد متمايل به خاكسترى و صورتى و خال‌دار است.

[10] - كُركى- كه در فارسى به نام كلنگ معروف است- پرنده عظيم الجثه‌اى است از دسته دراز پايان و جزء پرندگان مهاجر محسوب

/)(/ مى‌شود، اين پرنده داراى منقار قوى و نوك تيز است و بالهاى وسيعى دارد، و بالاى سرش برهنه و بدون پر مى‌باشد، پرهاى برخى از كلنگ‌ها خاكسترى و بعضى تيره‌تر و برخى خاكسترى مخلوط با قهوه‌اى در ناحيه گردن مى‌باشد، و بعضى از آنها در قسمت بالها داراى پرهاى سياه رنگ هستند، بلندى اين پرنده به يك تا يك متر و نيم مى‌رسد.

نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 365
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست