نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس جلد : 1 صفحه : 119
به شكّيات مىباشد واجب است نيّت را به قلب
بگذراند و جايز نيست بر زبان جارى كند.
628-
نمازگزار بايد از اول تا آخر نماز بر نيّت خود باقى باشد، به طورى كه اگر از او
بپرسند چه مىكنى؟ بتواند جواب دهد نماز مىخوانم؛ و چنانچه در بين نماز طورى غافل
شود كه نداند در جواب چه بگويد- يعنى وجود نيّت به كلى از خزانه خيالش زائل شده
باشد- نمازش باطل مىباشد، بنابر اين اگر نيّت كند و تكبيرة الإحرام بگويد و در
حالى كه وجود نيّت در خزانه خيالش باشد ولى حضور فعلى نداشته باشد به همين حال
نماز را تمام كند، نمازش صحيح مىباشد.
دوم-
قيام (ايستادن):
629-
در پنج حالت از نماز قيام واجب مىباشد:
1-
در حال گفتن تكبيرة الإحرام، 2- در حال قرائت حمد و سوره و گفتن تسبيحات اربعه، 3-
پيش از ركوع، كه اين قيام را قيام متصل به ركوع مىگويند، 4- در حال ركوع، 5- بعد
از بلند شدن از ركوع.
630-
اگر نمازگزار عمداً يا از روى فراموشى يا ندانستن مسأله يكى از اين قيامها را
انجام ندهد، نماز او باطل مىشود؛ مگر قيام در حال قرائت و قيام بعد از ركوع، كه
اگر از روى فراموشى اين دو قيام را بجا نياورد نمازش باطل نمىشود.
631-
واجب است نمازگزار پيش از گفتن تكبيرة الإحرام و بعد از آن مقدارى بايستد، تا يقين
كند كه تكبير را در حال ايستاده گفته است، پس اگر كسى كه مىخواهد نماز بخواند
نشسته باشد و برخيزد و پيش از رسيدن به حدّ قيام حرفى از حروف تكبيرة الإحرام را
بگويد نمازش باطل است، و نيز اگر كسى مثلًاموقعى كه امام جماعت در ركوع است،
تكبيرة الإحرام بگويد و راء «اكْبَر» را در حال خم شدن براى ركوع بگويد نمازش باطل
است، بلكه واجب است بعد از ايستادن و در حال آرامش بدن تكبير بگويد، و بعد از تمام
شدن تكبير هم بدنش آرام باشد، و پس از آن به ركوع برود.
632-
در قيام واجب، طمأنينه واجب است، يعنى در حال قيام واجب بدن نمازگزار آرام و بدون
حركت باشد، و به طرفى خم نشود، و به جايى هم تكيه نكند؛ به استثناء قيامى كه
نمازگزار از آن قيام به ركوع مىآيد، كه در آن طمأنينه لازم نيست.
نام کتاب : منتخب فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس جلد : 1 صفحه : 119