responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 606

1332- اگر نمازگزار ركوع را فراموش كند و قبل از سجده اول متوجه شود، بايد برخيزد و ركوع و ما بعدش را انجام دهد، و بعد بقيّه نماز را بخواند.

1333- اگر نمازگزار هر دو سجده از يك ركعت يا سجده دوم آن را فراموش كند و قبل از ركوع ركعت بعد يادش بيايد، بايد برگردد، و سجود فراموش شده را با مابعدش بجا آورد، و سپس بقيّه نماز را بخواند، و بنابر احتياط واجب بعد از نماز دو سجده سهو براى ايستادن بيجا انجام دهد.

1334- اگر نمازگزار پيش از گفتن «السَّلامُ عَلَيْنا ...» و «السَّلامُ عَلَيْكُمْ ...» يادش بيايد كه دو سجده ركعت آخر نماز را بجا نياورده است، بايد آنها را بجا آورد، و دوباره تشهّد بخواند و نماز را سلام دهد، و بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد.

1335- اگر نمازگزار پيش از سلام نماز يادش بيايد كه يك ركعت يا بيشتر از آخر نماز را نخوانده است، بايد مقدارى را كه فراموش كرده است بجا آورد.

1336- اگر نمازگزار بعد از سلام نماز يادش بيايد كه يك ركعت يا بيشتر از آخر نماز را نخوانده است، چنانچه كارى كه عمدى و سهوىِ آن نماز را باطل مى‌كند انجام داده باشد- مثلًا پشت به قبله كرده باشد- نمازش باطل مى‌باشد؛ ولى اگر كارى كه عمدى و سهوىِ آن نماز را باطل مى‌كند انجام نداده باشد، بايد فوراً مقدار فراموش شده را بجا آورد.

1337- هرگاه نمازگزار بعد از سلام نماز عملى انجام دهد كه اگر در نماز عمداً يا سهواً اتّفاق بيفتد نماز را باطل مى‌كند- مثلًا پشت به قبله نمايد- و بعد يادش بيايد كه دو سجده از ركعت آخر يا تشهد آخر نمازش را بجا نياورده است، نمازش باطل مى‌باشد؛ ولى اگر پيش از انجام كارى كه نماز را باطل مى‌كند يادش بيايد، بايد برگردد و دو سجده‌اى را كه فراموش كرده است بجا آورد، و بعد از آن تشهد و سلام را دوباره بگويد، و براى سلامى كه اول گفته است دو سجده سهو بجا آورد.

1338- اگر نمازگزار بفهمد كه نماز را پيش از وقت يا پشت به قبله يا به طرف راست يا به طرف چپ قبله بجا آورده است، بايد دوباره آن نماز را بخواند، و اگر وقت گذشته است آن را قضاء نمايد.

1339- محل تدارك جزء اجزاء همان محل بجا آوردن اجزاء است، پس اگر

نام کتاب : فقرات فقهيه نویسنده : شريفي اشکوري، الياس    جلد : 1  صفحه : 606
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست