و همچنين است حكم اموالى كه به عنوان مضاربه يا
عاريه يا ... در دست او مىباشد.
سوم:
اگر واجب مالى از قبيل خمس يا زكات يا مظالم بدهكار است، بايد فوراً آن را
بپردازد؛ و اگر توان پرداخت ندارد، بايد وصيّت كند.
چهارم:
اگر چيزى از حق اللَّه مانند نماز و روزه و حج- كه در حال حيات قبول نيابت
نمىكنند- بر ذمّهاش باشد، واجب است وصيّت كند كه از مال او برايش بجا آورند؛ و
چنانچه وَلىّ- پسر بزرگتر- كه شرعاً بايد قضاء نماز و روزه او را بجا آورد دارد،
واجب است به او خبر دهد، يا وصيت كند كه شخصاً يا به استيجار انجام دهد.
پنجم:
كسى كه حق اللَّه يا حق الناس از امور مالى بر ذمّه دارد و توان پراخت آن را
ندارد، چنانچه احتمال بدهد كه كسى تبرّعاً از طرف او پرداخت مىكند، واجب است
وصيّت كند.
ششم:
اگر از ديگران طلبكار است يا نزد كسى امانتى دارد يا اموالى دارد كه در جايى پنهان
كرده است، چنانچه وارثان نمىدانند و با نگفتن حق آنان ضائع مىشود، واجب است به
آنان اطلاع دهد.
هفتم: در
صورتى كه احتمال دهد حق فرزندان صغيرش از بين مىرود يا خود آنان ضائع مىشوند،
واجب است براى آنان قَيِّم و سرپرست امينى معيّن نمايد؛ و مىتواند فرد امينى را
بر آنها نصب كند، و شخص عادلى را هم بر او ناظر نمايد؛ و چنانچه اجرت بخواهند،
اجرتى نيز براى آنها قرار دهد.
هشتم:
وصيّت نامهاى واضح و مبيّن بنويسد، به گونهاى كه در آن اجمال نباشد، و خللى در
آن راه نيابد.
نهم:
مستحب است وصيّت كند مقدارى از ثلث مال او را براى خيرات به فقراء- اعم از فقراء
خويشاوند و غير خويشاوند- بپردازند.
دهم:
مستحب است وصيّت كند مقدارى از ثلث مالش را در ماتم او اطعام نموده و سائر مستحبات
را انجام دهند.
يازدهم:
اگر كفن تهيّه نكرده است مستحب است مهيّا كند.