نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 307
و كمك به نزديكان و شما را از
سه چيز نهى ميكند از منكر و فحشاء و ستم. إِنَّ
اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ وَ إِيتاءِ ذِي الْقُرْبى وَ
يَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ
تَذَكَّرُونَ
راغب
در مفردات خود در تعريف منكر مىگويد: منكر هر فعلى است كه عقلهاى صحيح آن را زشت
و قبيح بداند يا آنچه كه عقلها در خوبى و بدى آن راه بجائى نبرند ولى شريعت آن را
تقبيح نموده باشد.
در
تعريف فحشاء گفته است: قول و فعلى كه زشتى آن بزرگ باشد. «ما عظم قبحه من الافعال
و الاقوال» مسلما زنا و لواط و مساحقه و امثالها از فحشا شمرده مىشوند و در قرآن ظهار
را (گفتن شوهر بزنش كه پشتت به منزله پشت مادرم است) منكر و زور دانسته است.
بنابراين
دشنام و الفاظ ركيك و غصب اموال و خيانت در امانت و مخالفت عقد و پيمان همهاش از
منكرات است، و وفا بعهد و به پيمانها و وفا بشرط و وفا بامان دادن خود بكافر امان
طلب در فقه اسلامى واجب شمرده شده است.
اساسا
ارتباط علم اخلاق و علم فقه بسيار قوى و پيچيده است كه تمييز دقيق حدود آن كار
آسان و سادهاى نيست.
دوم- بعضى از روايات
امام
صادق (ع) در صحيح عبداللّه پسر غالب مىفرمايد: سزاوار
نام کتاب : روش جديد اخلاق اسلامى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 307