نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 362
است.
اگر
مراد از اين قصه و قصههاى متشابه اين باشد كه روح در بعضى از حالات به مكاشفاتى
از عالم برزخ نايل مىشود و سپس مىپندارد كه او مرده و به دنيا برگشته مانعى
ندارد و بقول طلبهها لامشاحة فى الاصطلاح و اگر مراد اين باشد كه اين افراد
واقعاً مرده بودند و علاقه ارواح از بدنها بطور نهايى قطع شده بوده و به تعبير
بعضى از اهل اين فن، ريسمان نقرهاى كه بدن فيزيكى را به جسم سيال اثيرى متصل مىسازد
بريده شده است[1] نميشود آن را قبول كرد، و به
عبارت واضحتر دليلى بر آن اقامه نشده و قصههاى منقوله اگر هم معتبر باشد نيز
دلالت بر موضوع ندارد و حتى از نظر طب پس از چند دقيقه، بدن قابليت حيات را از دست
مىدهد. و الله اعلم.
اگر
بطور قطعى ثابت شود كسى مرده و پس از ساعتى يا بيشتر و يا كمتر دوباره زنده شده
است از نظر فقه درباره او سؤالاتى مطرح است كه به پارهاى از آنها اشاره مىشود.
1-
آيا اينگونه موت موجب انتقال اموال به ورثه ميشود؟
2-
در فرض ثانى آيا پس از زنده شدن دوباره اموال او به او برميگردد؟
3-
آيا قضاى نماز و روزه او برض زنده شدن برخودش واجب است يا بر پسر بزرگش؟
4-
ديونى كه به موت از شكل مؤجل به شكل حال در مىآيد در
[1] - گفته مىشود اين تعبير از
انجيل اقتباس شده است.
نام کتاب : روح از نظر دين، عقل و علم روحى جديد نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 362