از
نظر علم و عقل نحوستى براى أيام و ساعات و شبانه روزى متصور نيست، شب و روز از
حركت كره زمين به دور خودش با ملاحظه تابش خورشيد بر قسمتى از آن، كه در حال
جابجايى است، به وجود مىآيد، و تقريباً تفاوت حكمى از نظر سعد و نحس ندارد. چنان
چه در كره زمين مثلث يامربع يا مسدس شومى، وجود ندارد.
حوادث
طبيعى و اجتماعىكه در طول تاريخ براى انسان ها رخ مى دهد، ربطى به خصوصيات زمانى
و مكانى خود نداشته اند، بلكه تابع قانون عمومى و استثناء ناپذير سببيتكه در
نهايت به اراده نافذ واجب الوجود منتهى مىگردد، مىباشد.
يك
حادثه ممكن است از بعضى زواياى خود نحس باشد، و از زاويه ديگر خود سعد به حساب
آيد. غرق شدنكشتى نظاميان در دريا براى طرفى نحس و براى طرف ديگر سعد باشد،
نابودى لشكرى به عذاب براى خود آنان نحس و براى طرف مقابل آنان، سعد باشد (مصائب
قوم، عند قوم فوائد) در هر صورت سعد و نحس مطلق وجود ندارد، و ربطى به اجزاى مقارن
زمان و مكان خود نيز ندارد.
سعد و نحس در آثار نقلى دين
در
قرآن مجيد كلمه «نحس» و «نحسات» به عنوان وصف بعضى از روز ها آمده است، و فهميديم
وقت معينىكه براى فردى يا قومىشوم و ناخوشايند باشد،
[1] - وقتى در پشت جلد اين دفتر
تاريخ امروز را مى نوشتم متوجه شدم كه سيزده برج جوزا است و جمعى زيادى در شرق و
غرب آن را عدد نحس مى دانند، به ذهنم افتاد كه آن را اولين ياد داشت اين دفتر قرار
بدهم و بگويم كه حد اقل اين مقدار فكر داشته باشيم كه اعداد اعتبارى را متهم به
سعد و نحس نكنيم.
نام کتاب : رنگارنگ يا کشکول درويشي نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 3