نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى جلد : 1 صفحه : 105
توضيح معناى «رب»
كلمه
«رب» با اختلاف مضاف اليه آن، احتمالا بيشتر از نهصدوشصت مرتبه در قرآن مجيد استعمال
شده
است. (دقت كنيد) و جمله «رَبِّ الْعالَمِينَ» به قولى 42
بار ذكر شده و جمله «رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ» (انعام/
164) و به كلمه «رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ» و به كلمه
هاى «رَبُّ الْعَرْشِ» و «رَبُّ
الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ و رَبُّ
السَّماواتِ السَّبْعِ» و غيره نيز وارد شده است.
طبرسى
در تفسير سوره فاتحه آورده كه «رب» چند معنى دارد: رئيس، مطاع، مالك، صاحب،
(همراه) مربى و مصلح ...
كلمه
«رب» در چند مورد قرآن به معناى مجازى «رئيس» استعمال شده و كلمه «ارباب» در چهار
جا به اعتقاد مشركين جمع بسته شده و در رب هاى خيالى و دروغين كفار استعمال شده
است.
مفردات
راغب (ترجمه فارسى): «رب» در اصل به معناى تربيت و پرورش است، يعنى ايجاد كردن
حالتى پس از حالت ديگر تا به حد نهايى و كمال آن برسد.
پس
«رب» مصدر است كه به طور استعاره بجاى فاعل به كار رفته است. بنابراين تذلل در
برابر فردى اگر به انگيزه مربى و امور استعمال شود عبادت شمرده مى شود چه واقعا
مربى باشد و يا به باور تذلل كننده به اشتباه مربى شمرده شود.
اولى
عبادت واجب و يا مستحب است و دومى حرام و شرك آور.
بلى
شرك در عبادت به شرك در تدبير بر مى گردد.
[1] . ظاهرا مراد اشتقاق اعم است، چون كلمه رب، مضاعف
است و كلمه تربيت ناقص.
نام کتاب : دفاع مشروع ما نویسنده : انجمن فرهنگ اسلامى جلد : 1 صفحه : 105