نام کتاب : جهانى شدن و جهانى سازى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 44
9- اسلام و غرب در مدرنيته بزرگ شده (جهانى شدن) مفهوم و رابطه دين
و جهانى شدن:
اگر
چه جهانى شدن هم به عنوان يك انديشه و هم به عنوان يك واقعيت اجتماعى، پديدهاى
قديمى محسوب مىشود، ولى با مفهوم و كارگردهاى امروزين آن پديدهاى است كاملا جديد
و در واقع مبناى شكل- گيرى دوره جديد (آلبرو، 1996) از تاريخ بشر محسوب مىشود.
جهانى
شدن، با مفهوم امروزين خود، محصول ظهور صنعت جهانى ارتباطات (عاملى 2001- 2002)
مىباشد. اين صنعت نوع جديدى از ارتباطات مجازى را به وجود آورده است، كه محصول
ارتباطات همزمان مىباشد. در فضاى ارتباطى جديد، عامل زمان و مكان كم رنگ شده است
و دورى و نزديكى، عامل خنثى در ارتباطات محلى و جهانى محسوب مىشوند. صنعت
ارتباطات از طريق تلكس، تلفن، نمابر، راديو، تلويزيون، سينما و بالاخره اينترنت،
جهان جديدى را به موازات جهان واقعى به وجود آورده است كه جهان بىمرز، بىمكان و
به تعبير دقيقتر، جهان مجازى نام گرفته است.
نام کتاب : جهانى شدن و جهانى سازى نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 44