نام کتاب : جهاد اسلامى در عصر حاضر نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 97
جهاد دفاعى بر مرد و زن[1]
و جوان و پير واجب است و هرمسلمان بايد باندازه توانائى بدنى و فكرى و مالى خود در
دفع كفار پليد بكوشد و اسلام را حمايت نمايد.
جهاد-
چه ابتدائى و چه دفاعى- واجب كفائى ميباشد واجب كفائى بچيزى گويند كه وجوب آن بهمه
مكلفين تعلق ميگيرد و- ولى اگر بعضى از مكلفين آن عمل را به كمال و تمام انجام
دادند، تكليف از ديگران ساقط مىشود، و اگر كسى آن را بجا نياورد همه مكلفين مستحق
عقاب آخروى مىشوند، مانند غسل و كفن و دفن ميت و مانند رد سلام كه يكتن از طرف
عدهى جواب مىگويد، واجب كفائى در مقابل واجب عينى است كه همه مكلفين بايد آنرا
شخصا بجا آورند و با انجام دادن بعضى از گردن ديگرى ساقط نميشود.
بلى
آنچه كه مورد توافق نظر دانشمندان و مستفاد از آيات قرآن مجيد[2]
است كفائى بودن وجوب جهاد است.
بنابرين
جهاد دفاعى بر تمام مسلمانان واجب است ولى چنانچه
[1] احمد و بخارى از عائشه روايت كردهاند كه او بحضرت
نبوى عرض كرده است هل على النساء جهاد؟ بر زنان جهاد است؟ حضرت فرموده است: جهاد
لا قتال فيه، الحج و العمرة. جنگى كه در آن- كارزار نباشد، حج و عمره( بجا آورد)
ولى منصرف اين روايت جهاد هجومى و ابتدائى ميباشد. بلى ممكن است ايراد شود كه اگر
جهاد دفاعى بر زنان هم واجب باشد.
چرا زنان اهل بيت در كربلا
نجنگيدند؟ و جوابش اينست كه شايد آنان قدرت بدنى بر شمشير زدن در مقابل مردان را
نداشتند و بدينجهت تكليف جهاد از ذمه آنان ساقط بوده ولى در شرايط امروزى كه جهاد
تا حدودى زيادى متكى به اسلحه خودكار است و بقدرت بدنى نياز كمترى دارد مانعى براى
آنان از امتثال تكليف نيست و على كل ان حديث الطف قضية فى واقعة لا تصير- ملاكا
حكم العالم.