responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير سوره قدر نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 55

تأييد (كمك) مى كند. و اينگونه نيست كه هرچه طلب شود يابيده شود.

در اين مورد چند مطلب وجود دارد:

اول) روايت دوم احتمال اينكه روح مذكور روح القدس باشد، را نفى مى كند. چون روح القدس مؤيد حضرت عيسى (ع) بوده است.

دوم) روح در آيه‌ «ما كُنْتَ تَدْرِي مَا الْكِتابُ وَ لَا الْإِيمانُ» قطع نظر از فرمايش امام صادق (ع) ممكن است وحى باشد كه مايه زندگانى است. چنانچه روح مايه زندگى مى باشد و دليل آن كلمه اوحينا مى باشد. ولى صحيح ابى بصير، روح را موجودى مانند فرشته يا شبيه فرشته مى داند.

سوم) در روايت دوم اين سؤال پيش مى آيد كه سوال كنندگان از روح از كجا چنين روحى را شنيده بودند يا مى دانستند كه خواهان معلومات بيشتر درحقيقت يا اوصاف آن شده بودند و خداوند جواب آنان را نداده.[1]


[1] . احتمال دارد جمعى از صحابه با فهم بالاتر آن را از حضرت پيامبر( ص) اجمالا شنيده باشند و خواهان تفصيل بيشتر آن شده باشند و جمله( يسألونك) در مورد سه و چهار نفر صدق مى كند. والله العالم.

نام کتاب : تفسير سوره قدر نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست