نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى فقهى، اخلاقى و متفرقه نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 527
اول حيات يا ممات؟
سوال
(2206): خداوند (ج) اول مرگ را آفريد يا حيات را؟
جواب:
مرگ به يك معنا امر عدمى است و خلقت به او تعلق نمىگيرد و به يك معنا، انتقال روح
و امر وجودى است، بعد از حيات آفريده مىشود.
روح خدا
سوال
(2207): ما در قرآن مىخوانيم: زمانى كه خداوند (ج) انسان را خلق كرد، از
روح خود در او دميد تا بدين وسيله انسان متعالى شد، پس منظور از روح خدا چيست؟ چون
عدهى مىگويند كه: خداوند (ج) روح ندارد.
جواب:
بلى، خداوند (ج) روح ندارد. روح، مخلوق خداوند است، مثل «بيتالله و ناقةاللهِ» كه
بيان شرافت خانه كعبه و شتر حضرت صالح است.
سوال
(2208) ما در قرآن مىخوانيم كه خداوند انسان را آفريد و سپس از روح خود
دميد و بدين وسيله، انسان متعالى شد. منظور از روح خداوند چيست؟ آيا خداوند روح
دارد؟
جواب:
روح، مخلوق خداوند است، ولى با استعداد، مانند ساير مخلوقات. اضافه آن به خداوند
بيانگر اهميت آن است، مانند خانه خدا (بيتالله). خداوند خودش نه روح دارد و نه
بدن، وجود صرف است.
سوال
(2209): آيا كلمه (موجود) به خداوند (ج) اطلاق مىشود؟
جواب: در
بعضى روايات غير معتبره اطلاق شده و اشكالى ندارد.
نام کتاب : پاسخ به پرسشهاى فقهى، اخلاقى و متفرقه نویسنده : محسنى، شيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 527