نام کتاب : المعاد في ضوء الدين و العقل و العلم نویسنده : المحسني، الشيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 207
قوانينىكه در اين دنيا بر
موادّ و انرژىها حكومت دارد تماماً ناشى يا منطبق بر دو اصل ترموديناميك است 1-
اصل بقاء و ثبات كميّتها. 2- آنتروپى يا كهولت يعنى اصل انحطاط كيفيّتها و ضعف و
زوال ارزشها ... با بر داشتن آنتروپى (پيرى وكهولت) خصوصيّات و مشخّصات آخرت ظاهر
مىشود و لازمه همه آنها لغو آنتروپى است بطورىكه كهولت و آنتروپى را مىتوان مرز
و فارق دنيا و آخرت دانست.
و
خلاصه در آخرت با اراده نافذ و مؤثّر خدا، اصل كهولت و پيرى از موجودات بر داشته
مىشود و هر چيز مخلّد مىشود و كلمه فنا و زوال و پيرى از قاموس موجودات حذف
مىگردد. اين مطلب حتمى است گر چه تصوّر آن براى ما مشكل است.
راجع
بمطلب دوّم بايد دانست:
با
برداشته شدن اصل كهولت از اشياء همه چيز هميشه تازه و جوان خواهد بود و گذشت
ايّام، سعادت را بعادت و سيرى و عذاب را براحتى تبديل نخواهد كرد.
قرآن
در اين باره چنين فرموده: «خالِدِينَ فِيها لا يُخَفَّفُ
عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ» بقره: 162
و آل عمران: 88 وعده عدم تخفيف عذاب دلالت دارد بر اينكه شكنجه و عذاب آنها هميشه
تازه و پيوسته ناراحت كننده است و نيز فرموده: «إِنَّ
الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِنا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ ناراً كُلَّما نَضِجَتْ
جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَيْرَها لِيَذُوقُوا الْعَذابَ ...»
نساء: 56 توضيح «نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ» در «پوست» گذشت (در قاموس
قرآن) يعنى هر وقت پوستهاى آنها پخت و بىحسّ شد، پوستهاى ديگرى را بر آنها عوض
ميگيريم تا عذاب را بچشند. آيه شريفه در اثبات مطلب كاملًا روشن است.
همچنين
است آيات: «فَلا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ»
بقرة: 86 «وَ إِذا رَأَى الَّذِينَ ظَلَمُوا الْعَذابَ فَلا يُخَفَّفُ
عَنْهُمْ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ» نحل: 85 «وَ
قالَ الَّذِينَ فِي النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُوا رَبَّكُمْ يُخَفِّفْ
عَنَّا يَوْماً مِنَ الْعَذابِ» غافر: 49 و روشن تر از اينها آيه
«وَ
نام کتاب : المعاد في ضوء الدين و العقل و العلم نویسنده : المحسني، الشيخ محمد آصف جلد : 1 صفحه : 207