نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 10 صفحه : 273
اندوه ايشان مجروحست مرهم مرحمتى بر جراحت من نه و از دار الشفاى
مغفرت خود شربتى كه مفرح دل من باشد عطا فرما حق سبحانه بوى خطاب فرمود كه هيچ غم
مخور كه رضاى ترا حاصل كنم پس اين آيه بر او نازل شد كهوَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى رسول صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم از
اين خوشحال گشته فرمود
اذا لا ارضى و واحد من امتى فى النار
و چون چنين است من راضى نشوم ما دام كه يكى از امت من در دوزخ باشد و
نيز در خبر است كه حضرت پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود كه روز قيامت
مرا چندان شفاعت دهند كه گويم
حسبى حسبى رضيت رضيت
بس است بس است راضى و خشنود شدم، و در آثار آمده كه چون رسول صلّى
اللَّه عليه و آله و سلّم اين بگويد حقتعالى او را بآن جماعت رساند كه در دوزخ
مانده باشند ايشان فرياد بر آرند كه بار خدايا اثر شفاعت رسول بما نرسيد حقتعالى
فرمايد كه اگر شفاعت او بشما نرسيده رحمت من واسع است و بهمه كس رسنده پس بفرمايد
تا همه اهل توحيد را از دوزخ بيرون آرند و ببهشت برند، و حرث بن شريح از محمّد بن
على بن الحسين عليهم السّلام روايت كرده كه در كوفه ميفرمود
يا اهل العراق تزعمون أن أرجىآيةفىكتاباللَّه يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا
تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ- الاية و انا اهل البيت
نقول أرجىآيةفىكتاباللَّهوَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ
رَبُّكَ فَتَرْضىو هى واللَّه الشفاعة ليعطيها فى أهل لا
اله الا اللَّه حتى يقول رب رضيت
يعنى اى اهل عراق زعم شما آنست كه اميدوارترين آيتى در قرآن اين آيه
است كه يا عِبادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا- الى آخر-
و ما اهل بيت بر آنيم كه اميدوارترين آيه اين آيت است كهوَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى بخدا سوگند كه مراد
از اين شفاعت است كه حق سبحانه باو كرامت فرمايد در حق اهل توحيد تا آنكه او گويد
اى پروردگار من راضى و خشنود شدم و مقرر است كه آن حضرت راضى نخواهد بود كه يكى از
امت وى در دوزخ باشد، و از صادق عليه السّلام مروى است كه روزى رسول صلّى اللَّه
عليه و آله و سلّم بخانه فاطمه زهرا عليها السلام رفت ديد كه گليمى از پشم شتر
پوشيده بدست مبارك خود آرد خمير ميكند و فرزند خود را شير ميدهد آب از چشم مبارك
آن حضرت روان شد و فرمود
يا بنتا تعجلى مرارة الدنيا بحلاوة الآخرة فقد أنزل اللَّه علىوَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى
بشتاب تلخى دنيا را به شيرينى آخرت كه حق سبحانه اين آيه بر من نازل
گردانيده كهوَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضىو نيز از صادق عليه السّلام روايت است كه
رضى جدى ان لا يبقى في النار موحد
جد من خشنود خواهد شد آن زمان كه هيچ موحدى در دوزخ نماند، و بدانكه
(لام) دروَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ لام ابتدائيه است
كه بر خبر مبتداء داخل شده بعد از حذف مبتداء و تقدير اينست و لانت سوف يعطيك نه
لام قسم زيرا كه اين لام داخل مضارع نميشود مگر با نون مؤكده، و اجتماع لام تأكيد
با سوف بجهت
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 10 صفحه : 273