نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 1 صفحه : 449
بفرزند مىباشد ورقة قلبى كه معصوم را مىباشد با جانب و اقارب كه از
قتل فرزند خود در گذرد يا آنكه حق سبحانه و تعالى بعين مرحمت و مكرمت در ابراهيم
نگرد و او را از ذبح قرة العين او منع كند چنان كه واقع شد و على بن ابى طالب عليه
السّلام با وجود شدت خذلان و قلت اعوان و اعراض اقارب و اجانب از او انقياد امر
مصطفى صلّى اللَّه عليه و آله نموده بقوت جنان و كمال اطمينان
و الان طاب الموت
گويان در مرقد سرور پيغمبران قرار گرفت و فرار ننمود و بر منصف
هوشمند مخفى نيست كه اين امريست عظيم از طباع بشرى و نفوس انسانى بعيد است و
بىتائيد خالق البرية در هيچ فرد انسانى متحقق نشود و اين شجاعتى است كه مقدور
هيچكس نباشد بلكه اين فضيلتى است كه اعلى و اسنى از اين فضيلت در نهاد هيچ آدمى و
جنى نگنجد زيرا كه اينعمل على بن ابى طالب سبب نجات سيد البرية و موجب سرور سيد
ابرار و حبيب پروردگار گرديد و خطيب خوارزمى كه يكى از مشاهير اهل سنت است در كتاب
مناقب آورده كه در صبيحه شب غار جبرئيل به حضرت رسالت نازل شد بسيار خوشحال و خرم
حضرت از او پرسيد كه اى جبرئيل ترا امروز بسيار شادمان مىبينم سبب اين فرح چيست
جبرئيل گفت يا رسول اللَّه
و كيف لا اكون كذلك و قد قرت عينى بما اكرم اللَّه به اخاك و وصيك
و ابن عمك
يعنى اى محمد چگونه خوشحال نباشم و حال آنكه حق تعالى برادر و پسر عم
و وصى تو را اكرام عظيم نموده است پس حضرت رسالت از جبرئيل پرسيد كه بگو چه اكرام
از پروردگار من در حق برادر من واقع شده و آن سر فرازى و بنده نوازى را سبب چيست و
آن شرف از چه جهت على را روزى شد جبرئيل گفت كه يا رسول اللَّه
با هى اللَّه سبحانه و تعالى بعبادته البارحة ملائكته و حملة عرشه
حقتعالى بعبادت شب گذشته على بن ابى طالب و آن عملى كه از او واقع شد
مباهات نمود ملائكه و حمله عرش خود را و بايشان اعلام كرد كه من چنين بنده مطيع و
فرمانبر دارم كه نقد جان خود را نثار حبيب من كرد و او را از شر اعدا رهانيد هر
منصف ذو البصيرة كه اين حالت على بن ابى طالب را بخود عرض كند و انديشه كامل و
تأمل تام در اين امر بجا آورد هر آينه دريابد كه اگر اينعمل على بن ابى طالب را در
كفه نهند و اعمال صالحه خلايق را بكفه ديگر هر آينه عمل آن سرور غالب شود و راجح
بود بر اعمال جميع امت زيرا كه عمل آن حضرت سبب نجات خير البشر است و موجب رستگارى
آن سرور و ثعلبى در تفسير خود آورده است كه چون اينحال از على بن ابى طالب صادر شد
ملائكه زمين و آسمان و جن و انس از اين حال در تعجب افتادند زيرا كه مواسات چنين
از جبله انسانى دور و از طبيعت بشرى بعيد است و در تتمه اين روايت ذكر كرده كه بعد
از وقوع اين عمل از أمير المؤمنين
اوحى اللَّه سبحانه الى جبرئيل و ميكائيل انى واخيت بينكما و جعلت
عمر احد كما اطول من الآخر فايكما يؤثر احدكما بالحياة فاختار كلاهما الحياة فاوحى
اللَّه اليهما الا كنتما مثل على بن ابى
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله جلد : 1 صفحه : 449