responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 1  صفحه : 313

قائل اين لفظ شوند از آن خبر داد كه‌ سَيَقُولُ السُّفَهاءُ زود باشد كه گويند بيخردان و سبكباران‌ مِنَ النَّاسِ‌ از مردمان يعنى يهودان و منافقان و مشركان كه بتقليد و اعراض از نظر منكر تغيير قبله‌اند گويند كه‌ ما وَلَّاهُمْ‌ چه باز گردانيد مسلمانان را عَنْ قِبْلَتِهِمُ‌ از قبله ايشان‌ الَّتِي كانُوا عَلَيْها آن قبله كه ثابت بودند بر آن يعنى بيت المقدس و فايده تقديم اين اخبار توطين نفس است تا چون بگويند بر او دشوار نيايد و ديگر اعداد جوابست و اعجاز حضرت رسالت ص چه اين از علم غيبى است كه مطابق واقع گشته و قبله در اصل حالى است كه انسان بر آن باشد از استقبال و در عرف شرع اسم مكانيست كه توجه بان كنند در نماز قُلْ‌ بگو اى محمد در جواب ايشان‌ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ‌ مر خدايراست جهت مشرق كه خانه كعبه در آن جانب واقع است و هم مغرب كه بيت المقدس در آن صوبست يعنى مالك جهت مشرق و مغرب و ساير جهاتست و مختص نيست باو مكانى دون مكانى بجهت خاصيت ذاتية آن كه مانع اقامت غير باشد در مقام آن بلكه عبرت در اين بارتسام امر او است نه مخصوص مكان‌ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ راه مينمايد بالطاف خود يا ثابت ميدارد هر كرا ميخواهد إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌ بسوى راه راست كه امور دينيه است و از جمله آن چيزيست كه حكمت او مرتضى آنست و مصلحت او مقتضى آن و آن بيت المقدس است يك بار و مكه معظمه بار ديگر پس اگر صلاح در اين بيند كه روى بمشرق آرند امر فرمايد و اگر مصلحت او اين باشد كه توجه بمغرب كنند بآن امر كند و از جمله مصلحت آن اينست كه فرموده‌ لِنَعْلَمَ مَنْ يَتَّبِعُ الرَّسُولَ مِمَّنْ يَنْقَلِبُ عَلى‌ عَقِبَيْهِ‌ و تسميه دين بر شد و صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌ جهت آنست كه آن طريقيست مؤدى بجنت و در مجمع آورده كه در اين آيه ابطال قول كسيست كه زعم او آنست كه ارض مقدسه اولى است بتوجه بآن زيرا كه موطن انبيا است و از ابن عباس مرويست كه پيغمبر بعد از هجرت بمدينه مدت هفده ماه در نماز متوجه ببيت المقدس بود و از براء بن عازب منقولست كه گفت مدت شانزده ماه با رسول خدا نماز را بجانب بيت المقدس گذاردم بعد از مقدم شريف او از مكه بمدينه و بروايت ديگر از او هفده ماه و بعد از آن در نماز متوجه كعبه شديم و اين روايت را مسلم در صحيح خود آورده و از انس بن مالك نيز مرويست كه مدت گذاردن نماز بجانب بيت المقدس نه ماه بود و يا ده ماه و از معاذ بن جبل روايتست كه سيزده ماه بود و على بن ابراهيم باسناد خود از صادق عليه السّلام روايت كرده كه آن حضرت فرمود كه قبله متحول شد بكعبه بعد از آنكه رسول در مكه ده ماه بجانب بيت المقدس نماز گذارده بود و بعد از مهاجرة بمدينه هفت ماه و سبب تحويل آن بود كه يهود سر زنش حضرت ميكردند و ميگفتند باو كه تو تابع مايى چه نماز را بقبله ما ميگذارى و رسول از اين بسيار

نام کتاب : تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين نویسنده : كاشانى، ملا فتح الله    جلد : 1  صفحه : 313
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست