ماه
رمضان ماهى كه قرآن در آن فرو فرستاده شد، در حالى كه براى عموم مردم رهنمود است».
شيخ
طوسى[4] و طبرسى
«تِبْياناً لِكُلِّ شَيْءٍ» را بيان مشكلاتى دانستهاند كه
مربوط به امور دين است.[5] زمخشرى نيز آيه را در ارتباط
با امور دينى وبيان امور مربوط به سعادت افراد دانسته است.[6]
علامه طباطبائى نيز با توجه به نقش هدايتى قرآن، مراد از «كل شىء» را همه چيزهايى
دانسته كه بازگشت آنها به هدايت است، از معارف مرتبط به مبدأ و معاد گرفته تا
اخلاق فاضله، احكام و اديان الهى و قصص و مواعظى كه مردم در هدايت وراه يافتنشان
به آن محتاجاند.[7]
رواياتى
نيز وجود دارند كه قرآن را در بيان احكام و قوانين مورد نياز مردم براى زندگى
سعادتمندانه، جامع دانستهاند. در نقلى از امام على عليه السلام آمده است كه: «خدا
حكمى از دين خود را بر شما پنهان نگذاشت و هيچ مطلبى را كه مورد رضايت و