4.
رواياتى كه بر اساس آنها پيامبر شخصاً فرمان مىداد آيات پراكنده را در سورههاى
خاصّى قرار دهند.[2]
5.
روايات فراوانى كه با ذكرِ نام سورههاى قرآن، براى قرائت آنها ثواب و خواصّى را
ذكر مىكنند.[3] مجموع اين روايات در كتابهاى
خواص و فضائل قرآن گرد آمدهاند.
به
نظر مىرسد كه اگر چه بر شمارى از روايات ياد شده اشكالاتى چون ارسال، ضعف سند و
تمام نبودن دلالت وارد است،[4] ولى از مجموع آنها و نيز
اهتمام فوق العاده پيامبر صلى الله عليه و آله به صيانت از قرآن و نيز گرايش اكثر
قرآنپژوهان به اين نظر، مىتوان توقيفى بودن ترتيب آيات سورهها را ترجيح داد.
افزون بر اين كه ترتيب كنونىِ بيشترِ آياتِ قرآن، مطابق با ترتيب نزول است و همان
گونه كه در روايات فريقين آمده است، كاتبان وحى آيات را پى در پى و به ترتيب نزول
مىنوشتند و هر گاه بسملهاى نازل مىشد درمىيافتند كه سوره پيشين پايان يافته و
سورهاى ديگر آغاز شده است، چنانكه امام صادق عليه السلام فرموده است:
؛[5]
پايان گرفتن سوره با نزول «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ
الرَّحِيمِ» در ابتداى سوره ديگر، شناخته مىشد. همچنين بر پايه روايتى از ابن
عباس، پيامبر صلى الله عليه و آله با نزول بسمله، به پايان يافتن سوره پيشين و
آغاز شدن سوره پسين پى مىبرد.[6] برخى