پروردگار
ما بر همه چيز كاملًا آگاه است، ما بر خدا توكّل كرديم. اى پروردگار ما! ميان ما و
قوم ما به حق، راهى بگشا كه تو بهترين راهگشايان هستى.
توكّل
حضرت شعيب (ع) آن گونه كه در آيه شريفه بدان اشاره شده، به دليل علم و آگاهى
پروردگار به خير و صواب بندگان بوده است[2]
و ايشان نيز به دليل آگاهى خداوند بر همه چيز، از پروردگار مىخواهد تا نزاع ميان
مؤمنان و كافران را تدبير و بينشان داورى كند و براى مؤمنان گشايش رقم زند.
3.
باور به خيرخواهى خداوند براى بندگان
باور
به مهربان بودن خدا از يك سو، و آگاهى او به خير و صلاح بندهاش از سويى ديگر و
بىنيازى مطلق او، اقتضا مىكند بپذيريم كه جز خير و صلاح بندهاش را نخواهد و در
صدد زيان و خُسران بنده خويش نباشد. پس در صورتى كه آدمى به او اعتماد و بر او
توكّل كند، با چيزى جز خير و صلاح خويش روبهرو نمىشود. اين باور و اعتقاد، انسان
را به سوى تكيه بر پروردگار سوق مىدهد و توكّل بر او را در تمام امورش تحقق
مىبخشد؛ چيزى كه قرآن كريم از زبان پيامبران الهى در قالب پرسشى اين گونه حكايت
مىكند: