صاحبنظران و از جمله راغب در مفردات اضافه مىكند كه «عزّت حالتى در
انسان است كه نمىگذارد مغلوب شود».[1]
بر
اين اساس «عزّت نفس» توانمندى يا توانى است كه اگر فردى آن را در درون خود بيابد و
احساس كند، خود را از اظهار ذلّت، نياز و وادادگى در برابر ديگران نگاه مىدارد.
كاربردشناسى
عزّت در قرآن و حديث
واژه
«عزّت» در متون دينى به چند معنا از جمله «صلابت» و «قاهريت»،[2]
«غلبه»،[3] «نادرى» و «نايافتنى»[4]
و نيز در مطلق «صعوبت و سختى»[5] و «غيرت و حميّت»[6]
به كار رفته است اما در اغلب موارد، «عزّت» به معناى «توانمندِ هميشه پيروز» است.[7]
به همين دليل، عزيز واقعى و توانمند هميشه پيروز و شكستناپذير، فقط خداست؛ كسى كه
عزّتش اصيل است و آن را از ديگرى نگرفته است. اين حقيقت موجب شده است كه خداى
متعال، تمام عزّت را به ذات مقدس خود اختصاص دهد و فرمايد: «هر كه عزّت بخواهد،
بداند همه عزّت از آنِ خداست».[8]
[1]. مفردات الفاظ القرآن؛
لسان العرب: واژه« العزّة»:« العزة حالة مانعة للانسان من أن يُغلَب».
[2]. مانند: يوسف، آيات 78 و
88: يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ ....