و اين بود گمانى كه به پروردگارتان داشتيد. هلاكتان كرد و در شمار
زيانكردگان درآمديد.
در
اين دو آيه، گمانِ بد به خداوند مبنى بر آن كه او نمىتواند مؤمنان را يارى كند[1]
يا آنان را يارىنكرده به حال خود وامىگذارد[2]
يا از اعمال بندگانش بىخبر است،[3] از ساحت پروردگار نفى شده است
و در حقيقت، خداى متعال تأكيد مىكند مؤمنان را يارى مىكند و از اعمال و رفتار
همه بندگانش آگاه است. با توجه به آيات ذكر شده، اين تصور باطل و گمان بد در باره
خدا، نارواست و بر اساس نصّ صريح قرآن، مؤمنانى كه در راه خدا گام بر مىدارند، از
ثبات قدم بهرهمندند، و از سوى او يارى مىشوند.[4]
همچنين خداوند از رفتار و حتى اسرار و خطورات ذهنى و قلبى هر يك از بندگانش با خبر
است و چيزى در عالم از نظر او مخفى نيست. علامه طباطبايى در باره آيه دوم
مىنويسد: «اين ظنّى كه شما در باره پروردگارتان پنداشتيد كه او از بيشتر اعمالتان
اطلاعى ندارد، شما را هلاك كرد؛ زيرا باعث شد گناه در نظرتان آسان گردد، و گناه
بسيار هم كارتان را به كفر كشانيد، در نتيجه زيانكار شديد».[5]
در
روايات، در باره خوشگمانى به پروردگار و دورى از گمانِ بد به او، شرح و بسط
بيشترى آمده است. در حديثى از پيامبر خدا (ص) نقل شده است: