نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 336
لحاظ محتوا و هم قالبِ ظاهر، آنان را به شدّت، مجذوب كرده بود- با
شور و عشق، همّت بگمارند. بدين سان مسلمانان در آغاز، به فرمان پيامبر براى صيانت
قرآن، از حافظه خويش كمك گرفتند. اما پيامبر بدين كار بسنده نكرد و افرادى را نيز
كه نوشتن مىدانستند و «كاتبان وحى» خوانده مىشوند، مأمور نگارش قرآن كرد.
بدين
رو، اهتمام فوقالعاده پيامبر اكرم و مسلمانان به كتابت، حفظ و قرائت قرآن را
مىتوان از روشنترين نشانههاى سلامت قرآن از تحريف دانست.[1]
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله پس از دريافت وحى، بدون فوت وقت، كاتبان را فرا
مىخواند و آيات نازل شده، به دست آنان نگاشته مىشدند. از اين رو، مىتوان به
يقين مدّعى شد كه قرآن كريم در پايان عصر پيامبر، مجموعهاى مدوّن و مكتوب- به
همان شكل فعلى- بوده است، نه پراكنده و شفاهى.[2]
پس
از رواج كتابت، كار حفظ قرآن نيز همچنان ادامه يافت و آن حضرت افزون بر تشويق
مسلمانان به كتابت قرآن، آنان را به حفظ نيز ترغيب مىكرد و خود به تفسير و تبيين
آيات مىپرداخت. صاحبنظرانى كه در زمينه تاريخ قرآن به تحقيق پرداختهاند، اذعان
دارند كه حفظ قرآن در ميان مسلمانان رواج بسيارى داشته است.
جاذبه
درونى قرآن و تشويق پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله به امر حفظ، از مهمترين
عوامل اهتمام مسلمانان به حفظ شمرده شدهاند.[3]
از جمله شواهد كثرت حافظان قرآن در ميان مسلمانان، شهادت جمع كثيرى از آنان در جنگ
ردّه در دوران خليفه اوّل است.[4] برخى شمار آنان را تا هفتصد
تن نقل كردهاند و حتى علت روى آوردن به تدوين قرآن را كشته شدن چنين شمارى از
حافظان قرآن دانستهاند.[5]