اى
ابىّ، قرآن را قرائت كردم، ندا آمد: بر يك حرف يا دو حرف؟ فرشتهاى كه همراهم بود
گفت: بگو بر دو حرف. گفتم بر دو حرف. سپس ندا آمد بر دو حرف يا بر سه حرف؟ همان
فرشته گفت: بگو بر سه حرف. گفتم: بر سه حرف. تا اين كه به هفت حرف رسيد. آنگاه
رسول خدا فرمود: اين هفت حرف هر يك شفادهنده و كفايتكننده است، اگر بگويى:
سميعاً، عليماً، عزيزاً، حكيماً مادام كه آيه عذاب را به رحمت و آيه رحمت را به
عذاب پايان نبرى.
بر
اساس ظاهر اين روايت، جابهجايىِ كلمات و فواصل آيات، مادام كه به تغيير اساسى در
معناى آيه منتهى نشود، مُجاز است. تغييراتى را كه در باره مصحف عبد اللَّه بن
مسعود گزارش شده از اين باب دانستهاند.[2]
5.
نيز در منابع اهل سنّت آمده است:
لَقِىَ
رَسولُ اللَّهِ صلى الله عليه و آله جَبرَئيلَ، فَقالَ: يَا جَبرَئيلُ! إنّى
بُعِثتُ إلى أُمّةٍ أمّيينَ مِنهُمُ العَجوزُ و الشِّيخُ الكَبيرُ و الغُلامُ و
الجارِيةُ و الرَّجُلُ الّذى لَم يَقرأ كِتاباً قَطُّ. قالَ: يا مُحمَّدُ! إنّ
القُرآنَ انزِلَ عَلى سَبعَةِ أَحرُفٍ.[3]
پيامبر
صلى الله عليه و آله جبرئيل را ديد و فرمود: اى جبرئيل! من بر امّتى برانگيخته شدم
كه امّى و فاقد سوادند. در ميان آنان از پيرزن و پيرمرد گرفته تا زن و مرد جوان و
كسى كه هرگز كتابى نخوانده است، هست. جبرئيل گفت: اى محمد! قرآن به هفت حرف نازل
شده است.
در
ميان روايات اهل سنّت، اين روايت را مىتوان مقبولترين روايت از جهت