همانا
كتاب خدا، بر چهار چيز [، قابل تقسيم] است: بر عبارت، اشارت، لطايف و حقايق.
عبارت، براى عوام است، اشارت براى خواص، لطايف براى اوليا، و حقايق براى انبيا.
توضيح
اين مراتب را در جاى خود، در اين كتاب، خواهيم آورد.[3]
مهجوريّت
قرآن
اما
اين درد را به كجا بايد برد كه كتابى با اين ويژگىهاى بى نظير، نه در گستره جوامع
اسلامى و نه حتّى در ميان ما و در حوزههاى علميه، آن گونه كه شايد و بايد، مورد
توجه و بهره بردارى نيست.
آية
اللَّه بهجت رحمه الله از امام خمينى قدس سره نقل كردهاند كه مرحوم آية اللَّه
حاج شيخ عبدالكريم حائرى فرموده است:
[3]. ر. ك: ج 4 ص 7( بخش
ششم: تفسير و تأويل قرآن). نيز، ر. ك: دانشنامه قرآن و حديث: ج 1 ص 63( مراتب
قرآنشناسى).
[4]. ر. ك: زمزم عرفان: ص
25. آية اللَّه بهجت در ادامه مىفرمايند:« البته معناى اين سخن، اين است كه هر دو
طايفه، هر دو را كنار گذاشتند، زيرا قرآن و عترت، متلازم اند ...».
نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 14