نام کتاب : شناخت نامه قرآن بر پايه قرآن و حديث نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 135
صورت مىپذيرد و گاه با نوشتن، واجب كردن و نظاير اينها. بدين ترتيب،
معانى ياد شده، همگى از مصاديق يك معنايند[1]
و كتاب را از آن رو بدين نام ناميدهاند كه معانى، كلمات و مقاصد غير مكتوب را در
خود ثبت و ضبط و جمع مىكند.
برخى
قرآنپژوهان در وجه تسميه قرآن به «كتاب» گفتهاند: قرآن كريم به گونهاى خاص و
رسا، جامع انواع آيات، احكام، قصص، اخبار و علوم است و اين با معناى لغوى «كتاب»
(جمع) متناسب است و اين كلمه با كلمه «قرآن» كه در آن نيز معناى «جمع» موجود است،
تلاقى معنايى دارد؛ اما كلمه قرآن به جامعيت وحى محمدى صلى الله عليه و آله نسبت
به كتب انبياى پيشين يا علوم اشاره دارد و كلمه «كتاب» به جامعيت كتاب الهى نسبت
به آيات، احكام، قصص، اخبار و علوم.[2]
«كتاب»
به صورتهاى مختلف مانند معرّف به الف و لام تعريف،[3]
نكره،[4] موصوف،[5]
مضافٌ اليه،[6] و جمع[7]
بيش از 250 بار در قرآن و بيش از اين در روايات اسلامى آمده است و پس از واژه
«قرآن» بيشترين كاربرد را براى اشاره به قرآن دارد.
همچنين
در بسيارى از روايات، همراه الف و لام تعريف آمده است؛ مانند اين حديث امام صادق
عليه السلام: