نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 88
تشخيص ديندار و ديندارى
در
بحث معيارها، همه جا سخن از تقدّم معيار دين بر ديگر معيارها بود و ترديدى نيست كه
اين معيار، با ديدگاه دين همخوان است. سخن در باره نقش دين در رضايت زناشويى را به
فرصتى ديگر وامىنهيم و اكنون به اين موضوع مىپردازيم كه چگونه مىتوان ديندارى
را تشخيص داد؟ و از كجا مىتوان به ديندار بودن كسى پى برد؟
شايد
نخستين چيزى كه در موضوع ديندارى به ذهن برسد، انجام دادن تكاليف دينى (نماز و
روزه)، شركت در مراسم مذهبى (دعاها و عزادارىها) و داشتن ظاهرى ديندار (حجاب و
ظاهرى ايمانى) باشد. برخى افراد، با اين ملاكها دست به انتخاب مىزنند و به ناگاه
با خلاف آنچه تصوّر مىكردهاند، روبهرو مىشوند. در
واقع،
هيچ يك از اين موارد را نمىتوان نماد ديندارىِ واقعى دانست. اين مواردِ ظاهرى و
رفتارى، گاه واقعيت را به صورت كامل بيان نمىكنند.[1]
براى
تشخيص ديندارى، از چند نشانه مهم مىتوان استفاده كرد. يكى از آنها «صداقت و
امانتدارى» است. امام صادق (ع) در اين باره مىفرمايد:
فريب
نمازها و روزههايشان را نخوريد؛ زيرا ممكن است كه مرد، چنان به نماز و روزه عادت
كرده باشد كه اگر آن را ترك كند، وحشت او را فراگيرد؛ امّا آنها را در راستگويى و
امانتدارىشان بيازماييد.
[1]. موارد ظاهرى و رفتارى،
تنها معرفىكنندة جنبة مناسكى و ظاهرى دين است كه جزو مهم دين و عبادت است، هر چند
ممكن است منافقانه باشد؛ امّا اگر حقيقى بود، معرّف شعاير دينى است.