responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 74

دوم. مهارت در انتخاب همسر

انتخاب همسر، هم براى مرد و هم براى زن، از دوره‌هاى حساس زندگى به شمار مى‌رود. كاميابى زندگى آينده در تمامى ابعادش، به انتخاب درست، هنگام ازدواج بستگى دارد. بسيارى از ناكامى‌هاى زندگى زناشويى، از انتخاب نادرست سرچشمه مى‌گيرد. اگر انتخاب، درست و مناسب صورت گيرد، آينده خانواده، روشن و اميدبخش خواهد بود وگر نه، سرنوشتى تيره و يا دست‌كم مبهم در انتظار خانواده خواهد بود. منطق اين امر، آن است كه موفّقيت خانواده به ويژگى‌هاى همسران بستگى دارد و خاستگاه بخشى از اين ويژگى‌ها، پيش از ازدواج است.

از اين رو، انتخاب شايسته، نقش مهمى در پايدارى ازدواج دارد. در اسلام، موضوع انتخاب همسر، به جد مورد توجّه قرار گرفته و دو مسئله، بررسى شده است:

يكى دقّت در انتخاب و ديگرى معيارهاى انتخاب كه در ادامه، به بررسى آنها مى‌پردازيم.

الف. دقّت در انتخاب همسر

دقت در انتخاب همسر، از امور مسلّم و انكارنكردنى در آموزه‌هاى دينى است. امّا به راستى، دليل اين همه تأكيد چيست؟ و چرا دقّت در انتخاب همسر ضرورى است؟ شايد برخى اين امر را دست و پا گير به شمار آورند و اهميت چندانى به آن ندهند. براى زدودن اين تفكّر اشتباه، بايد دليل تأكيد بر دقّت در انتخاب را روشن ساخت. در متون دينى و سفارش‌هاى امامان (عليهم السلام) به چند نكته در ضرورت انتخابْ اشاره شده است:

يك. محدوديت‌آورى ازدواج‌

انسان تا پيش از ازدواج، آزاد است؛ امّا به محض ازدواج، محدود مى‌شود. اين محدوديت، ناپسند نيست؛ امّا انسان بايد آگاه باشد كه چه نوع محدوديتى را براى خود رقم مى‌زند. شريك زندگى، در نوع محدوديت انسان، نقش مهمّى ايفا مى‌كند. پيامبر خدا (ص) در حديثى به نقش مرد در زندگى اشاره كرده و در باره محدوديتى كه ازدواج براى زن مى‌آورد، فرموده است:

نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 74
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست