responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 343

درخواست مى‌شود! و در آن روز كه هر كس، سزاىِ اعمال خود را مى‌يابد و به ايشان، كمترين ستمى نمى‌شود، مرا در جرگه بدرفتارانِ با پدران و مادران، قرار مده!

بار خدايا! بر محمّد و خاندان او و نسل او درود فرست، و برترين چيزى را كه به پدران و مادرانِ بندگان مؤمنت عطا كرده‌اى، به پدر و مادر من عطا فرما، اى مهربان‌ترين مهربانان! بار خدايا! ياد آن دو را در تعقيبات نمازهايم، و در هر پاسى از پاس‌هاى شبم، و در هر وقتى از اوقات روزم، از يادَم مَبَر. بار خدايا! بر محمّد و خاندان او درود فرست، و مرا به سبب دعايم براى آن دو، بيامرز، و آن دو را نيز به سبب محبّت و خوش‌رفتارى‌شان با من، حتماً بيامرز، و به واسطه شفاعتم براى آن دو، از ايشان بى‌گمان خشنود شو، و آن دو را با عزّت و احترام، به جايگاه‌هاى سلامت [بهشت‌] برسان. بار خدايا! اگر آن دو را پيش‌تر آمرزيده‌اى، ايشان را شفيع من قرار ده، و اگر مرا پيش‌تر آمرزيده‌اى، مرا شفيعِ آن دو قرار ده تا به لطف تو، همگى در سراى كرامتت و جايگاه آمرزش و رحمتت، گرد هم آييم، كه به راستى، تو داراى لطف بزرگ و دلجويىِ ديرينى، و تو مهربان‌ترين مهربانانى!

ج. دعا و كاهش فشارهاى روانى‌

شادكامى و احساس خرسندى در زندگى، مشروط به وجود نداشتن سختى و مشكل نيست؛ بلكه احساس ناشادكامى، معلول برخوردار نبودن مهارت‌هاى لازم براى اين دوران است. به بيان ديگر، آنچه موجب ناشادكامى مى‌گردد، وقوع‌

سختى‌ها و يا گرفتار شدن انسان نيست؛ فقدان مهارت‌هاى لازم براى مقابله با پديده‌هاى ناخوشايند است. با برخوردارى از مهارت‌هاى مقابله با تنيدگى مى‌توان دوران ناخوشايند را به سلامتى پشت سر گذاشت و بلكه از آن، پلى به سوى موفّقيت بيشتر زد. يكى از مهم‌ترين عوامل در اين باره، دعا و ارتباط با خداست. وقوع غير منتظره حوادث تلخ در بسيارى از موارد، به يكباره، توان انسان را كاهش مى‌دهد. اين در حالى است كه موقعيت ناخوشايند، وضعيت جديدى است كه توان جديدى مى‌طلبد. بر همين اساس، برقرارىِ توازن ميان اقتدار روانى و موقعيت ناخوشايند، از اصول كاميابى در راه مهار تنيدگى‌هاست. بسيارى از ناكامى‌ها در مهار تنيدگى‌ها، ناشى از ناكامى در تقويت توان روانى است.

نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 343
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست