responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 201

تمامىِ اين موارد، بر اين نظريه كه تنها زن بايد نياز جنسى مرد را برآورده سازد، خط بطلان مى‌كشد و مسئوليت جنسى شوهر را گوشزد مى‌كند. جالب اين كه در اين متون، از برآوردن نياز جنسى زن، به عنوان حق زن بر مرد، ياد شده است. اهميتى كه اسلام به اين مسئله داده، نشان از جايگاه مهم اين امر در خانواده دارد و لذا نبايد آن را دست كم گرفت.

چگونگى رسيدن به رضايت جنسى‌

بى‌ترديد، از عوامل مهم و مؤثّر در رضايت جنسى، برخوردارى از مهارت‌هاى جنسى است. علّت بسيارى از ناكامى‌هاى جنسى، فقدان مهارت‌هاى جنسى است. از اين رو، به دليل اهميت خاص رضايت جنسى، اسلام نيز اين بُعد را مورد توجّه قرار داده و آموزه‌هاى فراوانى در اين باره دارد. در حوزه آموزش جنسى خانواده، هر چند بايد كاملًا جانب احتياط، نگه داشته شود و نمونه‌اى طراحى گردد كه «حيا»، جزو اصول اساسى آن باشد،[1] با اين حال، سكوت و بى‌اعتنايى به آن، قطعاً جايز نيست.

طرح اين گونه مسائل در متون دينى و فراوانى آن نشان مى‌دهد كه اگر چه دين، هرگز با مسكوت گذاشتن آن، موافق نبوده، با اين وجود، بايد كاملًا جنبه حيا در آن‌

رعايت گردد. بى‌ترديد، آموزش بى‌شرمانه امور جنسى، هرگز مورد تأييد دين نيست و تجربه بشرى نيز خاطرات ناخوشايند و زخم‌هاى جبران‌ناپذيرى از آن دارد.[2]

طرح مفصّل مباحث جنسى خانواده در اين مختصر مجال، امكان‌پذير نيست. از اين رو، تنها به بيان مسائل كلّى در اين باره، بسنده خواهيم كرد.[3] مهم‌ترين مسائلى كه در متون دينى وارد شده‌اند، عبارت‌اند از:


[1]. براى مطالعة بيشتر، ر. ك: پژوهشى در فرهنگ حيا، عبّاس پسنديده، قم: دار الحديث.

[2]. براى مطالعة بيشتر، ر. ك: جنگ عليه خانواده، ويليام گاردنر، قم: مركز مطالعات و تحقيقات زنان حوزة علمية قم.

[3]. براى مطالعة بيشتر، ر. ك:« تربيت جنسى»، مهدى فقيهى، قم: دار الحديث.

نام کتاب : رضايت زناشويى نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 201
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست