نام کتاب : دانشنامه امام مهدى بر پايه قرآن، حديث و تاريخ نویسنده : محمدی ریشهری، محمد جلد : 1 صفحه : 59
دورههاى بعد نيز ادامه يافته است. در قرن هفتم خواجه نصيرالدين
طوسى، و در قرن يازدهم صدرالدين شيرازى اين روش را ادامه دادهاند. در دوران معاصر
نيز عالمانى چون شهيد سيّد محمّدباقر صدر و آية اللَّه عبد اللَّه جوادى آملى در
اين راه گام زدهاند. البته قواعد و اصول عقلى به كار گرفتهشده در اين زمينه در
گذر زمان تطوراتى داشته است؛ در اين راه گاه از عقل كلامى محض، و گاه از عقل فلسفى
محض بهره بردهاند و گاهى هم فراتر از آن دو به دانشهاى تجربى بشرى و تبيينهاى
عقلانى نيز متوسل شدهاند. در اين جا گزارشى از تلاشهاى هفت تن از اين شخصيتها
در طول يكهزار سال ارائه مىكنيم.
2-
1. شيخ مفيد (م 413 ق)
شيخ
مفيد از نخستين متكلمان شيعى است كه با رويكرد عقلى به مسئله مهدويّت پرداخته و
رسالهها و آثارى در اين زمينه نگاشته است. وى بر خلاف عالمان پيشين، مانند نعمانى
و شيخ صدوق، روش نقلى- عقلى را، كه روش وى در قلمروهاى مختلف دينى است و در آن
زمان در بغداد متداول و رايج بوده، برگزيده است. از وى پنج اثر در موضوع مهدويّت
بر جاى مانده است.[1]
مفصلترين
اين آثار الفصول العشرة فى الغيبة است كه در فاصله سالهاى 410
و 411 هجرى يعنى سالهاى پايانى عمرش، نوشته است. وى در اين كتاب ده مسئله از
مسائل مهدويّت را مطرح كرده و به شيوه متكلمانه و با استفاده از ادلّه عقلى، آيات
قرآن، تاريخ و قصص به آنها پاسخ داده است.[2]
2-
2. سيّد مرتضى (م 436 ق)
دومين
شخصيتى كه رويكرد عقلى را با قوت بيشترى دنبال كرده، سيّد مرتضى
[1]. ر. ك: ج 10( بخش
چهاردهم: كتابشناسى مهدويّت/ مهدويتنگارى در قرن پنجم).