responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 61

ما عبد اللّه بشي‌ء أفضل من عفّة بطن و فرج.[1]

خداوند به چيزى برتر از عفت شكم و شرمگاه عبادت نشده است.

2. اصل ازدواج‌

همان‌گونه كه پيش از اين بيان شد، ارضاى آزادانه غريزه جنسى، موجب كشيده شدن انسان، به گمراهى و تباهى و دورى از فضيلت و معنويت مى‌گردد. بهترين راه براى ايمنى از اين پيامدهاى منفى، ازدواج كردن است. ازاين‌رو، خداوند متعال مى‌فرمايد:

وَ أَنْكِحُوا الْأَيامى‌ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحِينَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ‌.[2]

(زنان و مردان بى همسر و غلامان و كنيزان شايسته تان راى همسر دهيد. اگر تنگ‌دست باشند، خداوند، از فضل و كرم خود، توانگرشان مى سازد.)

ازدواج، بويژه در دوران جوانى، موجب فرارى دادن شيطان مى‌شود. رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مى‌فرمايد:

أيّما شابّ تزوّج فى حداثة سنّه عجّ شيطانه: يا ويله! عصم منّى دينه.[3]

هر جوانى كه در دوره جوانى خود ازدواج كند، شيطانش فرياد برمى‌آورد كه:

«واى بر او! دين خود را از (گزند) من حفظ كرد».

در برخى ديگر از روايات آمده كه جوان با ازدواج كردن، دو سوم دين و بندگى خود را حفظ مى‌كند[4] و ديگران، نيمى از دين خود را.[5]


[1]. الكافى، ج 2، ص 79؛ وسائل الشيعة، ج 15، ص 249.

[2]. سوره نور، آيه 32.

[3]. ميزان الحكمة، ج 5، ص 2250، ح 7805؛ كنز العمّال، ج 16، ص 276.

[4]. رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مى‌فرمايد:« ما من شابّ تزوّج فى حداثة سنّه إلّا عجّ شيطانه: يا ويله، يا ويله! عصم منّى ثلثى دينه فليتّق اللّه العبد فى الثلث الباقى»( دعائم الإسلام، ج 2، ص 190؛ النوادر، راوندى، ص 113؛ بحار الأنوار، ج 103، ص 221، ميزان الحكمة، ج 5، ص 2250، ح 7806).

[5].« من تزوّج فقد احرز نصف دينه فليتّق اللّه فى النصف الباقى»( الأمالى، طوسى، ص 518؛ مكارم الأخلاق، ص 196؛ بحار الأنوار، ج 100، ص 219).

نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 61
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست