responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 55

بالاترين لذّت در زندگى به دست مى‌آيد. طبق احاديث فراوانى كه وارد شده، در ازدواج زن و مرد، شرايطى از قبيل: همفكرى، ديندارى، شايستگى عملى و اخلاقى، توانمندى، جلب اعتماد به يكديگر و ... هستند كه نيازهاى فوق را برآورده مى‌سازند و خوش‌بختى زن و مرد را موجب مى‌گردند.

4. پرهيز از افراط و تفريط در ارضاى غريزه جنسى‌

در كنار ارضاى طبيعى غريزه جنسى و پرهيز از سركوب آن، از ارضاى افراطى اين غريزه نيز بايد دورى كرد. همان‌طور كه انسان نبايد به اين دليل كه خواب، يك نياز طبيعى و مشروع است، بيشتر وقت خود را بخوابد؛ در مورد غريزه جنسى هم، امر، به همين نحو است. مقتضاى طبيعت آدمى، اعتدال و ميانه‌روى در همه امور و از جمله، در ارضاى غريزه جنسى است. ازاين‌رو، در احاديث و سخنان معصومان عليهم السّلام همان‌طور كه بر ارضاى غريزه جنسى تأكيد، و بى‌توجّهى نسبت به آن، نكوهش شده، در مورد افراط در آن نيز نهى شده است.

باتوجّه به اين‌كه طبيعت، حدّ متوسّط را مى‌طلبد و افراط و تفريط، هر دو زيان‌آورند، پيامبر صلّى اللّه عليه و اله فرمود:

من أراد البقاء ... و ليقلّ مجامعة النّساء.[1]

كسى كه خواستار عمر طولانى است، چند مسئله را بايد رعايت كند كه يكى از آنها، كم آميزش كردن با زنان است.

اين روايت، از امام على عليه السّلام نيز نقل شده است.[2] هنگامى كه از امام على عليه السّلام در مورد آميزش و جماع مى‌پرسند، ايشان پاسخ مى‌دهند:

حياء يرتفع و عورات تجتمع أشبه شى‌ء بالجنون، الإصرار عليه هرم ...[3]

آميزش، رفع شرم و حيا و پيوند زن و مرد است كه شبيه‌ترين امر به ديوانگى است.

زياده‌روى در آن، باعث فرسودگى و پيرى است.


[1]. كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 555؛ وسائل الشيعة، ج 18، ص 316.

[2]. كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 555، ح 4902.

[3]. غرر الحكم و درر الكلم، ترجمه محمّد على انصارى، ص 386؛ جامع أحاديث الشيعة، ج 20، ص 210.

نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 55
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست