نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى جلد : 1 صفحه : 184
خود بتوانند به همسر و فرزندان و ديگر افراد، محبّت كنند. مزلو در
اين زمينه معتقد است كه كودكانى كه از نخستين ماههاى زندگى، كاملا از محبّت
ديگران محروم نباشند، بهطور كلّى، ميل و توانايى مهرورزى و محبوب بودن را براى
هميشه دوست دارند.[1]
بنابراين،
كودكى كه به اندازه كافى، محبّت نديده، توانايى مهرورزى را ندارد و محبّتهاى
ديگران را بىپاسخ مىگذارد؛ زيرا روش آن را از كودكى نياموخته و در معرض حوادث يا
شرايطى قرار نگرفته كه اين توانايى را در او پيدا كند و به فعليت برساند.
ثالثا،
ارضاى نياز به محبّت، موجب مىگردد كه ارضاى تمايلات جنسى، با لذّت بيشترى همراه
باشد. در حقيقت، كسى كه محبّت را تجربه و درونى كرده، مىتواند رابطه بهترى با
همسرش برقرار سازد و از لذّت بهتر و بيشترى برخوردار گردد.
اصولا
لذّت جنسى آدمى، بدون مهرورزى و محبّت زوجين نسبت به يكديگر، امكان ندارد. شايد به
همين دليل است كه در آداب زفاف، از خدا مىخواهيم كه توانايى مهرورزى در ما افزايش
يابد و از او مىخواهيم: خداوندا! مهر و محبّت و رضايت او را روزى من گردان و من
را از طريق او راضى كن و به بهترين وجه و مستحكمترين پيوند، بين ما جمع كن. همانا
كه تو حلال را دوست دارى و از حرام بيزارى!».[2]
روانشناسان
نيز پس از سالها مشاهده زوجهاى سالم و بيمار، به همين نتيجه رسيدهاند: افرادى
كه در كودكى، محبّت نديدهاند، نمىتوانند عشق بورزند و نمىتوانند همانند كسانى
كه مىتوانند عشق بورزند، از مسائل جنسى، كامياب شوند.
2.
نوازش كردن
از
جمله نيازهاى روانى- عاطفىاى كه تأمين آن در دوران كودكى، در تربيت