responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 151

يفعل فرّط فإن فرّط ضيّع و إن ضيّع أثم و إن أثم سكن النّار و الّذى بعث محمّدا صلّى اللّه عليه و اله بالحقّ.[1]

دوست ندارم يكى از جوانان شما را جز در دو موقعيت ببينم: يا عالم و انديشمند يا درحال علم‌آموزى. پس اگر اين كار را نكردند، و اين‌گونه نبودند كوتاهى كرده‌اند و ارزش و قدر خود را پايمال نموده‌اند و با پايمال كردن ارزش خود، به دردها و ناراحتى‌ها مبتلا مى‌شوند و آن، باعث مى‌گردد تا مسيرى كه به آتش ختم مى‌شود، بپيمايند. قسم به كسى كه محمّد صلّى اللّه عليه و اله را به حق مبعوث كرد، ساكن شدن در جهنم براى آنان حتمى است!

از اين حديث، به دست مى‌آيد كه بهترين راه براى حفظ نوجوان از تباهى‌ها و انحرافات، آشنايى با علم و عالم و يادگيرى و ممارست با علم است. امام على عليه السّلام نيز با اشاره به اين‌كه كسانى كه نه عالم‌اند نه متعلّم، از دچار شدن به هرگونه انحراف، مصونيت ندارند و با مشكلات فراوانى روبه‌رو مى‌شوند، مى‌فرمايد:

النّاس ثلاثة فعالم ربّانىّ و متعلّم على سبيل نجاة و همج رعاع اتباع كلّ ناعق يميلون مع كلّ ريح لم يستضيئوا بنور العلم و لم يلجؤوا إلى ركن وثيق.[2]

مردم، سه دسته‌اند: [اوّل‌] دانشمندان الهى، [دوم‌] دانش‌پژوهانى كه در راه نجات از مشكلات و رسيدن به خوش‌بختى، تحصيل علم مى‌كنند و [سوم‌] احمقان بى سروپايى كه دنبال هر صدايى مى‌روند و با هر بادى، به حركت درمى‌آيند و به هر چيزى ميل پيدا مى‌كنند. اينها با نور علم، روشن نشده‌اند و به ستون محكمى در زندگى، پناه نبرده‌اند.

و- آموزش شيوه‌هاى كنترل تحريكات جنسى‌

اگر فردى كه قصد دارد وزن خود را كم كند و لاغر شود، سر سفره بسيار رنگين قرار گيرد كه در آن، انواع غذاهاى لذيذ و شيرينى‌هاى خوش‌مزه قرار دارد، احتمال اين‌كه بتواند خود را كنترل كند و چيزى نخورد، خيلى ضعيف و تقريبا محال است و


[1]. الأمالى، طوسى، ص 303؛ بحار الأنوار، ج 1، ص 170.

[2]. نهج البلاغه، حكمت 147.

نام کتاب : تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث نویسنده : فقيهى، على نقى    جلد : 1  صفحه : 151
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست