responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 655

البته من زحمات مسئولان محترم را ناديده نمى‌گيرم. خداوند ان‌شاءاللّه به همه آنها توفيق عنايت بفرمايد. من تنها يادآورى مى‌كنم كه شهر قم، نيازمندِ تأسيس كتابخانه‌هاى عمومى است تا آنها هم در حدّ امكانشان رسيدگى كنند.

خدمتِ مردم عزيز نيز عرض مى‌كنم كه يكى از امور ضرورى، تأسيس كتابخانه‌هاى عمومى در شهر قم، بويژه در محلات دور افتاده آن مى‌باشد.

مشكل ديگرِ طلبه‌ها در شهر قم، مشكلِ مسكن است. من پارسال در باره بخش مسكن، مطالبى خدمتتان عرض كردم. حركت‌هايى هم در اين باره انجام شد؛ اما من از ميزان فعاليتِ كنونىِ آن حركت‌ها آگاه نيستم.

مشكل مسكن در همه جاى كشور و بخصوص قم، يك معضلِ بزرگ است.

هر طلبه‌اى پس از دو، سه سال اقامت و تحصيل در قم، به فكرِ ازدواج مى‌افتد و پس از ازدواج نيز طلبه‌ها در فكر تهيه منزل فرو مى‌روند.

امروز طلبه‌اى كه مى‌خواهد در منزلِ اجاره‌اى زندگى كند، بايد ماهيانه بيش از 300 تا 500 هزار تومان پول نقد و ماهيانه ده هزار تومان اجاره بپردازد.

دو مشكلِ مسكن و كتابخانه‌هاى عمومى، دو مشكلِ جدّىِ شهر قم است و بايد خدماتى در اين دو مورد به مردم شهر قم و بويژه طلبه‌ها ارائه نمود.

پس از پيروزى انقلاب اسلامى، بسيارى از جوانانْ جذبِ حوزه علميه قم شدند و تعداد فراوانى از افرادى كه داراى تحصيلات عالى بودند يا در رشته‌هاى مهندسى و پزشكى تحصيل مى‌كردند، براى آموختن علوم اسلامى به حوزه علميه قم آمدند.

اوايل كه استقبالِ جوانان از تحصيل در حوزه علميه قم بسيار شديد و تعداد داوطلبان بسيار فراوان بود، شوراى مديريت حوزه علميه قم تنها افرادى را كه حد اقل داراى مدرك ديپلم، آن هم با معدلِ بالا بودند، مى‌پذيرفت.

پس از اينكه جوانان مشتاق به حوزه علميه قم آمدند، با مشكلاتِ حوزه‌ها برخورد كردند و كم كم عده‌اى از آنها از حوزه علميه قم بيرون رفتند و مهاجرتِ معكوس صورت گرفت. در اثر مشكلات موجود در قم و حوزه‌هاى علميه، تعداد داوطلبان تحصيل در حوزه علميه قم كاهش يافت تا جايى كه شوراى مديريت حوزه علميه قم ناچار شد كه داشتن ديپلم را براى داوطلبان ورود به حوزه علميه قم به اتمام دوره راهنمايى كاهش دهد.

آيا اين روند، قابل ادامه يافتن است؟

اگر سال آينده داوطلبان ورود به حوزه علميه قم كه داراى مدرك سوم راهنمايى هستند به حدّ كافى نبود، چه بايد كرد؟

ما مى‌خواهيم اسلام را در جامعه خود پياده كنيم. پياده كردنِ اسلام بايد از اجرا و تحققِ فرهنگ اسلامى در جامعه شروع شود.

فرهنگ اسلامىِ اصيل را تنها حوزه‌هاى علميه مى‌توانند عرضه كنند.

در حوزه‌هاى علميه، حوزه‌هاى امام صادق عليه السلام و امام باقر عليه السلام، گروهى از جوانان از جوانى، هستى و همه وجودشان مايه گذاشته‌اند تا اسلام را بشناسند و آن را معرفى كنند. براى اينكه جامعه بتواند ان‌شاءاللّه از زحماتِ آنها بهره‌مند شود، بايد امكانات مختلفِ مورد نياز مانند مسكن و كتابخانه براى طلبه‌ها فراهم شود. (تكبير نمازگزاران)

در سخنرانى قبل از خطبه‌هاى نماز جمعه، رئيس محترم دانشگاه آزاد اسلامى در باره فعاليت‌ها و پيشرفت‌هاى دانشگاه آزاد اسلامى براى شما صحبت كرد. ايشان همچنين نوشته‌اى در باره پيشرفت‌هاى دانشگاه آزاد اسلامى به من داد كه برايتان مى‌خوانم.

نام کتاب : همپاى انقلاب نویسنده : موسوى اردبيلى، سيد عبدالكريم    جلد : 1  صفحه : 655
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست