به منى و عرفات برود بايد به مكّه برگردد و از آنجا محرم شود و اگر به دليل تنگى وقت يا عذر ديگرى برگشتن به مكّه ممكن نباشد، از همانجا كه هست محرم شود.
مسأله 789) اگر پس از پايان اعمال حجّ يادش بيايد كه احرام نبسته، ظاهراً حجّش صحيح است، ولى اگر پس از وقوف به عرفات و مشعر يا پيش از پايان اعمال متوجّه شود كه احرام نبسته، واجب است فوراً همانجا محرم شود وحجّ را تمام كند و احتياط مستحبّ آن است كه اگر حجّش واجب بوده، آن را در سال بعد اعاده كند.
مسأله 790) كسى كه به علّت ندانستن مسأله احرام نبندد، حكم كسى را دارد كه به علّت فراموشى، احرام بستن را ترك كرده است.
مسأله 791) اگر كسى از روى علم و عمد، احرام را تا زمان فوت وقوف در عرفات و مشعر ترك كند، حجّش باطل مىشود.
مسأله 792) اشخاص معذورى كه براى آنها جايز است اعمال مكّه را بر وقوفين مقدّم بدارند بايد اين اعمال را پس از احرام بستن براى حجّ انجام دهند و اگر بدون احرام انجام دهند، كفايت نمىكند و بايد يا پيش از وقوفين يا پس از اعمال منى آن را با احرام بجا آورند.
مستحبّات احرام حج
مسأله 793) امورى كه در احرام عمره مستحبّ است در احرام حجّ