ولى امام، حافظ و نگهدارنده احكام و اجرا كننده آنهاست.
پرسش: آيا بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم تعيين جانشين براى بعد از خود لازم بوده، و آيا امامان ما شيعيان از طرف پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مشخص شدهاند؟
پاسخ: اين روشن و مسلّم است كه هر كس در اجتماع داراى منصب و مقامى باشد و سرپرستى و زمامدارى جمعيتى را بر عهده گيرد، اگر به طور موقت بخواهد به جايى مسافرت نمايد و بر سر كار خود حاضر نشود براى خود جانشين تعيين مىكند و هيچگاه راضى نمىشود كه آن جمعيت را بدون سرپرست و مدير قرار دهد. حضرت موسى عليه السلام كه براى گرفتن آيات الهى چند روز از ميان قوم خود بيرون رفت برادرش هارون را به جاى خود قرارداد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم نيز به اين نكته كاملًا توجه داشت و اهميت زيادى براى آن قائل بود، به طورى كه هر منطقهاى در جنگها به دست مسلمانان فتح مىشد فوراً براى آنجا حاكم و زمامدارى تعيين مىكرد؛ وقتى همراه سپاهى به جنگ مىرفت براى مديريت شهر مدينه كسى را قرار مىداد و اداره اجتماع را به وى واگذار مىكرد؛ حال چگونه مىشود كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم از اين نكته غافل باشند كه جامعه مسلمين پس از وفات وى به زمامدار معصومى احتياج دارد كه به وسيله اجراى قوانين و احكام الهى امور آنان را اداره كند!؟ اين وظيفه حتمى پيغمبراكرم صلى الله عليه و آله و سلم است كه امام معصوم را به مردم معرفى نمايد، وگرنه موضوع تبليغ دين را ناتمام گذاشته است. و از اين رهگذر است كه ما شيعيان اعتقاد داريم كه رسولاكرم صلى الله عليه و آله و سلم جانشينان خود را كه دوازده نفر هستند يكى پس از ديگرى تعيين نموده است.