ثالثاً معجزه، بايد خارقالعاده باشد و اين خارقالعاده بودن بايد بدون اسباب عادى انجام شود. مثلًا به كور مادر زاد بگويد بينا شو او هم بينا شود. اما اگر همين كور تحت عمل جراحى بينايى خود را بدست آورد، به اين كار معجزه نمىگويند. حتى شبيهسازى، با اينكه كارى بسيار دقيق و حساس است اما باز به آن اعجاز نمىگويند؛ زيرا اعجاز از طرف خداوند و بدون هيچگونه وسايل و ابزارى صورت مىگيرد، و به همين خاطر قدرت معجزه نامحدود است زيرا منبع و سرچشمه آن نامحدود است، بر خلاف ديگر امور كه محدود و موقتى هستند همانند سحر وجادو.
انواع معجزه
معجزات را از يك حيث مىتوان به دو دسته تقسيم كرد:
1) معجزات اقتراحى؛
2) معجزات غيراقتراحى.
معجزات اقتراحى به آن دسته از معجزات گفته مىشود كه مردم درخواست معجزه مىكردند، و اگر مردم بعد از آن ايمان نمىآوردند بلا بر سر آنها نازل مىشد. بنابراين در معجزات اقتراحى بلا به همراه معجزه مىباشد، بر خلاف معجزات غيراقتراحى كه در اين موارد در صورت انكار بلايى نازل نمىشد همانند قرآن كه بسيارى انكار كردند ولى بلايى نازل نشد.