بندگانش را مىپذيرد و از گناهان «آنها» مىگذرد، و در س 2 ى 255 مىفرمايد: اللَّهُ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ يعنى كيست آنكه «روز قيامت» در پيشگاه او «گناه كارى را» شفاعت كند مگر باذن و فرمان او) 2- و هيچ گنجى بىنياز كنندهتر از قناعت، و هيچ دارائى فقر را جلوگيرتر از تن دادن به روزى رسيده نمىباشد، 3- و هر كه بآنچه باو رسيده اكتفاء نمايد به آسودگى پيوسته و در آسايش فرود آمده، 4- و رغبت و ميل بدنيا كليد سختترين رنج و مركب گرفتارى است، 5- و آز و گردنكشى و رشك شخص را به افتادن در گناهان مىخوانند، 6- و بد كارى همه بديها و زشتيها را گرد مىآورد (در بر دارد).
364 - امام عليه السّلام بجابر ابن عبد اللّه انصارىّ (از نيكان اصحاب رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله در باره پايدارى دين و دنيا) فرموده است
(1) اى جابر، قوام و برپا بودن دين و دنيا به چهار كس است:
عالمى كه علم خود بكار برد (بآن رفتار نمايد و بمردم بياموزد) و جاهلى كه ننگ نداشته باشد از اينكه ياد گيرد، و توانگرى كه به نيكى و احسان خود (در باره ديگرى) بخل نورزد، و فقيرى كه آخرت خويش را بدنيا نفروشد پس هنگاميكه عالم علم خود را بكار نبرد جاهل از آموختن و ياد گرفتن ننگ خواهد داشت، و هنگاميكه غنىّ