رفتن به آنجا، چنانكه در قرآن كريم س 22 ى 27 مىفرمايد: وَ أَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجالًا وَ عَلى
كُلِّ ضامِرٍ يَأْتِينَ مِنْ كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ
يعنى اى ابراهيم در ميان مردم فرياد كن و ايشان را بحجّ كردن دعوت نما، به خانهاى
كه تو بناء كردهاى مردمان پياده و سواره از هر راه دورى مىآيند و اگر چه مركب
ايشان شتر ضعيف و لاغر باشد) و فرمان او را تصديق كرده انجام دادند و در جاى
پيغمبران ايستاده خود را به ملائكه كه عرش خداى تعالى را طواف ميكنند تشبيه
نمودند، سود بسيارى در بازرگانى بندگى و پرستش حقّ تعالى (بوسيله سرمايه ايمانى)
بدست مىآورند، و مىشتابند و از همه پيشى مىگيرند (براى رسيدن) نزد وعده گاه
آمرزش او، (47) خداوند سبحان آن خانه را علامت و نشانه اسلام و پناهگاه پناهندگان
قرار داد و حجّ آنرا واجب كرد و احترامش را لازم دانست و رفتن به آنجا را امر كرد،
پس (در قرآن كريم س 3 ى 97) فرمود:
حجّ بيت
الحرام حقّ خداى تعالى است بر مردم (و اداى آن حقّ واجب است) بر كسيكه رفتن آنجا
را توانائى داشته باشد و هر كه كافر شود (در صورت استطاعت امر الّهى را انجام
ندهد) به خداى تعالى زيانى وارد نياورده چون خداوند بىنياز است از همه جهانيان
(به ايمان و عبادت بندگان حاجت ندارد، پس زيان را كسى برد كه نافرمانى كند).