87 (1087)-
از خطبههاى آن حضرت عليه السّلام است (كه در آن مردم را بجهت اختلاف در دين و
اعتماد بر آراء و عقائد باطله و پيروى نكردن از پيغمبر و امام سرزنش مىفرمايد):
(1) پس از
اداى حمد و سپاس خداى تعالى و درود بر خاتم انبياء (بدانيد رسم دنيا بر اين بوده
كه) خداوند سبحان گردنكشان روزگار را هرگز نابود ننموده مگر پس از مهلت دادن و
خوشگذرانى، و شكستگى استخوان هيچيك از امّتها (ى پيغمبران) را اصلاح نكرده مگر پس
از تنگى و رنج (در زندگى، پس شما هم به ستمگرى ستمكاران شكيبا بوده منتظر روزى
باشيد كه خدا دست ظلم و تعدّى آنها را كوتاه نمايد) و سختيهايى كه بآن رو آورديد
(شما را دريافت) و كارهاى بزرگ و گرفتاريهايى كه از آن پشت گردانيديد (رهائى
يافتيد) عبرت است (تا شما را آگاه گرداند كه خداوند هيچ قومى را در سختى نگذارد و
عاقبت، ستمكاران را از پاى در آورد و هر مصيبت و بلائى را زوالى است) (2) و (ليكن)
هر دلدارى خردمند نيست (تا حقائق را بفهمد) و هر گوش دارى شنوا نيست (تا حقّ را
بشنود) و هر چشمدارى بينا نيست (تا از ديدن پيشآمدهاى روزگار عبرت گيرد، و معلوم
است براى درك حقائق دلهاى هشيار و گوشهاى شنوا و چشمهاى بينا لازم است، نه اين
دلها و گوشها و چشمها كه حيوانات هم آنرا دارند) (3) پس شگفتا و چگونه به شگفت
نيايم از خطاء و اشتباه كارى اين فرقههاى گوناگون كه دليلهاى ايشان در دينشان با
يكديگر اختلاف دارد (و در هر امرى اعتماد بر دليلهاى خود دارند و) از سنّت پيغمبرى
پيروى نكرده به كردار وصيّى اقتداء نمىنمايند (اگر پيروى مىكردند اختلاف در
دينشان نبوده از عذاب الهىّ مىرهيدند) و ايمان بغيب (خدا و روز رستخيز) نمىآورند
و از زشتى (حرام و شبهه) خوددارى نمىنمايند (پس اگر بنا ديده گرويده و از زشتى
خوددارى مىكردند به دليلهاى نادرست خود كه موجب اختلاف در دينشان شد اعتماد
نداشتند) (4) در شبهات (آنچه بر ايشان مشتبه است، طبق رأى نادرست خود) رفتار نموده
از خواهشهاى نفس پيروى ميكنند، معروف و پسنديده نزد ايشان چيزى است كه خودشان نيكو
شناختهاند و منكر و ناشايسته پيش آنها چيزيست كه خودشان بد دانستهاند، (5) در
مشكلات پناهگاهشان خودشان هستند (در حلّ احكام مشكله