براى تثبيت بيشتر
اين وضوى ادعايى ، آن را به بزرگانِ قائل به وضوى مَسحى (مانند امام على (عليه السلام) ، ابن عبّاس
و ) نسبت دادند تا خود را از اتهام بدعت آورى دور سازند ، و نيز
در اين راستا به منع تدوين حديث اقدام كردند .
حتّى
عُمَر بن عبدالعزيز حكم به
تدوين اين احاديث كرد و براى اينكه آن را به صورت يك كتاب همگانى در دسترس همه
قرار دهد ، به آنان دستور داد كه از ابن شهاب زُهْرى حديث برگيرند به
اين دليل كه اَعلم از او را نخواهند يافت .
رجاء بن حيوة را ـ كه بزرگ ترين فقيه شام به شمار
مى آمد ـ به خدمت گرفتند تا مردم را راهنما شود و به آراى عبدالملك بن مروان آنان را فتوا
دهد .[187]
[187] . بنگريد به ،
تهذيب الكمال 9 : 154 - در اين مأخذ قول سعيد بن جبير آمده است كه
گفت : رجاء بن حيوة از برترين فقهاى شام به شمار مى آمد ، ليكن
وقتى به حرفش آوردم او را اموى يافتم ، مى گفت : عبدالملك بن
مروان ، چنين حكم كرد !