نام کتاب : علوم حدیث نویسنده : علوم حدیث جلد : 71 صفحه : 174
همان عبد الله است) و فاطمه در اسلام متولد شدند.[1] مسعودی در مروج الذهب همین گزارش را پذیرفته و تولد تنها دو تن از فرزندان خدیجه را در اسلام دانسته که عبارتاند از: عبد الله (که همان طیب و طاهر است) و فاطمه.[2]
یعقوبی (م292ق) نیز همچون کلینی در این باره، تفصیل قایل شده است. او تولد چهار تن از فرزندان را _ که عبارتاند از: قاسم، رقیه، زینب و ام کلثوم _ پیش از بعثت دانسته و تولد سه تن را _ که عبارتاند از: عبد الله (که همان طیب است)، طاهر و فاطمه _ در اسلام دانسته است.[3]
روایت فرعی کلینی _ که فاطمه زهرا را تنها فرزند متولد شده در اسلام میداند _ ناظر به روایت سعید بن مسیب از امام سجاد7 است. این راویت را کلینی در جای دیگری به صورت مسند نقل کرده است. بنا بر این روایت، امام سجاد از میان فرزندان خدیجه تنها فاطمه را مولود در اسلام ذکر میکند.[4]
10. زمان درگذشت خدیجه و ابو طالب
کلینی درگذشت حضرت خدیجه را پس از بیرون آمدن مسلمانان از شعب ابو طالب و یک سال پیش از هجرت به مدینه نوشته و از سوی دیگر، مرگ ابو طالب را نیز یک سال بعد از درگذشت حضرت خدیجه نوشته است که پس از این دو حادثه رسول خدا چاره ای جز هجرت به مدینه در برابر خود ندید.
چهار سطر آخر گزارش تاریخی باب مولد النبی _ که در باره درگذشت خدیجه، ابوطالب و هجرت پیامبر به مدینه است _ بر گرفته از روایت سعید بن مسیب از امام سجاد7 است که با اندک تغییراتی در واژهها مورد استفاده کلینی قرار گرفته است. این روایت را کلینی در جای دیگر الکافی با سند آورده است.[5]
تاریخهای ارائه شده کلینی در باره زمان درگذشت خدیجه و ابو طالب با اطلاعات تاریخی سیرهنویسان همساز نیست. سیرهنویسان فاصله درگذشت خدیجه و ابوطالب