responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) نویسنده : مقدم، محمدباقر    جلد : 1  صفحه : 29

نسخه های چاپی:

چاپ نشده است.

منابع:

فهرس المخطوطات المصوره دارالکتب الوطنیه تونس.

«سید ابوطالب استرآبادی»

قرن 10 ه-.ق.

عالم، فاضل، فقیه و متکلم قرن دهم ه-. ق.، «سید ابوطالب استرآبادی» یکی دیگر از دانشمندان گمنام «استرآباد» و «جرجان» است.

بنا بر تشخیص کتاب شناس پرآوازه ی «شیعه»، «آقابزرگ تهرانی»، نویسنده ی «حدایق الیقین» که کتاب خود را به سال 984 ه-.ق. به نام «شاه تهماسب صفوی» تالیف کرده است، در واقع همان «سید محمد بن ابوطالب استرآبادی» است.

اما مرحوم «افندی» ذیل «سید امیر ابوطالب استرآبادی»، صاحب «شرح رساله جعفریه»، کتاب «حدایق الیقین» را به نقل از شاگرد سید ابوطالب استرآبادی، «حیدر بن خوانساری»، به همین ابوطالب قرن 10ه-.ق. نسبت داده و در واقع با تردید، یکی بودن آن دو را یادآور شده است.

این در حالی است که وی در عبارت بعدی سخن خود را نقض میکند؛ زیرا مینویسد: «و او (ابوطالب صاحب «حدایق الیقین») غیر از «نجیب الدین ابوطالب استرآبادی است.» از سوی دیگر در ذیل نجیب الدین ابوطالب استرآبادی، احتمال اتحاد او با صاحب «شرح جعفریه» را داده است.

این همه تردید، حکایت از آن دارد، که هیچ گونه آگاهی از احوال و آثار این نویسنده ی استرآبادی در دسترس تذکره نویسان نبوده تا بتوانند براساس آن به طور روشن سخن بگویند.

با توجه به سخن «آقابزرگ» که نسخهای از «حدایق الیقین» را دیده است، اگر نویسنده، آن را به نام «شاه تهماسب اول» متوفای 984ه-.ق. تالیف کرده باشد، قطعا نمیتواند با میرابوطالب استرآبادی قرن ششم ه-. ق. یکی باشد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که سید ابوطالب استرآبادی صاحب «حدایق الیقین» شخص دیگری است که باید به طور مستقل عنوان شود.

منابع:

اعیان الشیعه 2/364؛ الذریعه 6/292؛ ریاض العلماء 5/467؛ معجم التراث الکلامی 3/85.

«منتجب الدین (نجیب الدین) ابوطالب استرآبادی»

قرن 6ه-.ق.

عالم، فاضل، فقیه و محدث، ملقب به «نجیب الدین یا منتجب الدین»، از دانشمندان سدهی ششم ه-. ق.، دارای تالیفات ارزنده در فقه است.

شرح احوال او در برخی منابع با ابوطالب استرآبادی صاحب «حدایق الیقین» و ابوطالب استرآبادی صاحب «شرح جعفریه» درهم آمیخته شده و احتمالاتی را به وجود آورده است.

«آقابزرگ» در «الثقات العیون» احتمال داده است، «حاجی نوری» داستانی را که درباره ی کتاب «النهایه» «شیخ طوسی»، مشعر بر اعتراض تعدادی از شاگردان شیخ بر کتاب «النهایه» از ابوطالب نامی نقل کرده است، همین ابوطالب استرآبادی است.

مرحوم «افندی» در «ریاض العلما» گفته: «شیخ طوسی در مبسوط برخی فتاوا را از وی نقل کرده است.» اگر این احتمال درست باشد، باید از قدما و پیش از «شیخ طوسی» زیسته باشد. از آنجا که منابع دیگر این احتمال را تایید نکردهاند، بنابراین نمیتوان به استناد سخن مرحوم «افندی» این دو ابوطالب استرآبادی را یکی دانست.

نام کتاب : اثرآفرینان استرآباد و جرجان (استان گلستان) نویسنده : مقدم، محمدباقر    جلد : 1  صفحه : 29
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست