(مسأله 1580)
آنچه در ميان بسيارى از خانوادهها مرسوم شده كه پس از آمدن خواستگار و پسنديدن
آن، موضوع را به استخاره موكول مىكنند، ريشه مذهبى ندارد، و با روايات ياد شده
سازگار نمىباشد.
(مسأله 1581)
دختر دادن به شرابخوار، بد اخلاق، ناپاك و هر كسى كه به احكام دين پاى بند نباشد،
مكروه است. رسول اكرمفرمود «ازدواج قيد و بند است، كسى كه دخترش را شوهر مىدهد،
نيك بينديشد كه نازدانهاش را به قيد و بندچه كسى در مىآورد».
(مسأله
1582) براى زن و شوهر هرگونه كامجوئى از پيكر يكديگر جايز است، از نگاه،
بوسه، لمس و غير آنها، و اگر به انزال منى نيز منتهى شود مانعى ندارد.
(مسأله
1583) رابطه جنسى از دبر همسر مكروه است و اگر راضى نباشد جايز نيست.
(مسأله
1584) جلوگيرى از باردارى اگر موقّتى باشد، مانعى ندارد، ولى اگر به عقيم
شدن يكى از طرفين (زن يا شوهر) باشد، بنابر احتياط واجب فقط در موردى جايز است كه
باردارى پياپى ضرر جسمى داشته باشد.
(مسأله
1585) اگر جلوگيرى از باردارى مستلزم آن باشد كه انسان عورتش را براى پزشك
آشكار نمايد، بايد اكتفا شود به موردى كه باردار شدن مستلزم حرج باشد و يا خود
باردارى او را به مراجعه به دكتر نامحرم و كشف عورت براى او ناگزيرسازد.
(مسأله
1586) منظور از جلوگيرى در مسائل پيشين آن است كه انسان كارى كند كه نطفه
منعقد نشود، امّا پس از آن كه نطفه منعقد شد، به هيچ وجه ساقط كردن آن جايز نيست،
اگرچه مدّت بسيار كوتاه باشد.
(مسأله
1587) ناقص الخلقه بودن جنين، بيمارى مادر، در مشقت بودن مادر،