(مسأله 917) وجوب خمس در گنج منحصر به درهم و دينار است كه مسكوك باشد، پس در
طلا و نقره غير مسكوك (مانند شمش طلا) و ديگر جواهرات كه از زير زمين يافت شود،
خمس واجب نيست و يابنده آن مىتواند آنها را تملّك نمايد وخمس ندارد، مگر اين كه
از مخارج سالانهاش بيشتر باشد.
(مسأله
918) جواهرات غير مسكوك و آثار عتيقهاى كه از زير زمين در مىآيد، اگر
معلوم باشد كه قبلًا در تملّك مسلمان بوده است، بنابر احتياط واجب بين حكم مجهول
المالك و ميراثى كه وارث ندارد، جمع شود.
(مسأله
919) در گنج هنگامى خمس واجب مىشود كه به حدّ نصاب زكات برسد، يعنى به
مقدار 20 دينار و يا 200 درهم باشد.
چهارم:
جواهرات دريائى
(مسأله
920) جواهرات و هر چيز ديگرى كه به وسيله غوّاصى يا ابزار ديگر از دريا و
يا رودخانه بيرون آورده مىشود، خمس دارد.
(مسأله
921) بنابر احتياط واجب در چيزهايى كه خود به خود از دريا بيرون زده
مىشود، مانند چيزهايى كه روى آب قرار مىگيرد و يا به وسيله امواج دريا به ساحل
انداخته مىشود، نيز خمس واجب است.
پنجم:
زمينى كه ذمى بخرد
(مسأله
922) زمين كه كافر ذمّى از مسلمان مىخرد خمس دارد.
ششم:
مال مخلوط به حرام
(مسأله
923) مالى كه با مال حرام مخلوط شده و حلال آن از حرام تشخيص داده
نمىشود، به وسيله پرداخت خمس حلال مىشود، خواه بداند كه مقدار حرام كمتر يا
بيشتر از يك پنجم بوده يا نداند.
هفتم:
مازادِ مخارج سالانه
(مسأله
924) چيزى كه از مخارج سالانه خود و خانوادهاش، از ارباح